TV-satsning om vad som står på spel i avtalsrörelsen

Svenskt Näringsliv lanserar idag en helt ny sajt kring avtalsrörelsen. På www.vadstårpåspel.se finns bland annat ett dagligt TV-program om konjunktur, avtalsrörelse och sysselsättning.

I TV-programmet Vad står på spel? kan man varje dag följa nyheter, reportage och studiosamtal med gäster från akademi, näringsliv, fackföreningsrörelse och andra samhällspolitiskt engagerade. - Detta ger oss möjligheter att belysa nya perspektiv. Samtidigt innebär ett eget TV-program en möjlighet att introducera nya röster – inte minst från våra egna medlemmar, säger Christer Ågren, vice VD i Svenskt Näringsliv. Under 2010 ska avtal tecknas som omfattar 3,3 miljoner arbetstagare . Det är den största avtalsrörelsen på decennier och den sker i ett läge då ekonomin sannolikt bottnat efter det värsta året i modern tid. - Det gör att det på många håll finns en önskan att skildra tendenser till återhämtning snarare än att spegla den mycket tuffa ekonomiska verklighet många företag fortfarande befinner sig i. Detta skapar en risk för att avtalsrörelsen kommer att bedrivas och förstås utifrån en skev bild av förutsättningarna, säger Christer Ågren. Ytterligare information: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19