Unikt skolmaterial om Det nya Europa

Det finns inom skolan en brist på ett strukturerat och aktuellt material om globaliseringen. Denna brist har nu rättats till. Svenskt Näringslivs inspirationsresor för 200 lärare till det nya Europa under hösten har resulterat i ett helt nytt material som kan få stor användning i undervisning och i många andra sammanhang.

Det material som nu presenteras ska ses som ett inspirationsmaterial snarare än ett läromedel. Det ska kunna beställas kostnadsfritt av skolorna.

Globaliseringen påverkar oss mer än vad vi i allmänhet tror. På senare årtionden har många miljoner människor i Asien och östra Europa blivit en del i en växande världsekonomi. Och utvecklingen går snabbt.

Vi svenskar har av tradition en positiv inställning till internationell öppenhet. Detta har varit och är en grundläggande framgångsfaktor för Sverige. Nu förändras förutsättningarna allt snabbare och vi möter i vardagen, inte minst i skolan och på arbetsplatser, nya utmaningar. Som konsumenter är vi redan globala i betydande omfattning.

Frågor om globaliseringens utmaningar och konsekvenser är en högaktuell fråga i samhällsdebatten. Och kommer så att vara framgent. Det är naturligt att globaliseringen finns som ett viktigt ingångsvärde i skolan.

Skolmaterialet ”Det nya Europa” presenteras vid en pressträff i Linköping den 18 januari av Michael Treschow ordförande i Svenskt Näringsliv och Signhild Arnegård Hansen vice ordförande i Svenskt Näringsliv.

Plats Folkungaskolan (på Folkungagatan) i Linköping, sal 213
Tid 11.00
Datum 18 januari
Medverkande: Michael Treschow ordförande i Svenskt Näringsliv och Signhild Arnegård Hansen vice ordförande i Svenskt Näringsliv, Ulla Jeneskog lärare Folkungaskolan samt elever från skolans UF-program