Universitet dåliga på att föra över forskningsresultat till snabbväxande företag

Universitet och högskolor är dåliga på att sprida forskningsresultat till snabbväxande företag. Företagen efterfrågar och värdesätter forskning högt. Trots detta har stora grupper av snabbväxande företag liten eller ingen samverkan med universitet och högskolor.

Detta framgår av en intervjustudie från Svenskt Näringsliv. Studien är den första som undersökt snabbväxande företags samverkan med universitet och högskolor. Studien bygger på ett urval av företagen på Dagens Industris lista över gasellföretag 2007.

- Vissa gaseller är mycket forskningstunga och samverkar nära med universitet och högskolor, vilket är utmärkt. Men det finns också en stor, bortglömd grupp snabbväxande företag som nästan inte har någon kontakt alls med akademin, utöver att man anställer akademiker. Gasellföretag har ofta specifika behov, och bredden och utbudet av samverkansformer måste därför öka. Genom att göra forskning mer tillgänglig för dessa företag kan näringslivet få en rejäl överväxel för tillväxt, säger Maria Anvret, forskningspolitisk talesperson på Svenskt Näringsliv.

Studien visar att forskare, myndigheter och politiker ofta premierar typer av samverkan med näringslivet som företagen själva tycker är för omfattande eller komplicerade. Samtidigt söker gasellerna i första hand samverkansformer som ger nytta direkt och till låg risk. Företagen föredrar ofta enkla och informella kontakter med universitet, snarare än stora gemensamma projekt.

- Universiteten bör satsa mer på att nå de mindre företagen. Enkla grepp som att tydligare visa upp forskningen man bedriver på sin hemsida skulle göra mycket. Universiteten kan också vidareutveckla alumninätverk och i samverkan med företagen få till praktikplatser. Då kan vi öka rörligheten och kontaktytorna mellan företag och akademi, säger Maria Anvret.

Studien visar också att företagen i första hand söker sig till de universitet och högskolor som har relevant forskning, oavsett var de är belägna.

- Forskningsdriven tillväxt sker inte bara i närområdet kring ett universitet. Till viss del har betydelsen av regionala kluster överskattats. Den akademiska världen bör rikta sig till företagen i hela Sverige. Innovationspolitiken bör premiera universitet och högskolor som aktivt söker samarbeten med näringslivet och som lyckas nå ut, säger Maria Anvret.

Studien ”Svenska gasellföretags nytta av universitet och högskolor” finns att ladda ner på www.svensktnaringsliv.se.

För ytterligare information, kontakta:
Maria Anvret, 08 55 34 30 55