Urban Bäckström: Facket leker med elden

Dagens demonstration i Almedalen för kollektivavtalen är bara ytterligare ett exempel på den vilseledande opinionsbildning som SEKO, Byggnads med flera fackförbund ägnar sig åt, kommenterar Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström.

Han pekar särskilt på hur en del fackliga organisationer utnyttjar den obalans som finns i de lagstiftade konfliktreglerna. - Att som SEKOs ordförande Janne Rudén i dagens DN-debatt näst intill uppmana till att utnyttja dessa konfliktregler än mer är helt fel om man vill slå vakt om kollektivavtalen. Det är en lek med elden som SEKO ägnar sig åt. Han ser också den beskrivning av Vaxholms-konflikten som Hans Tilly, Byggnads ordförande, levererade under demonstrationen som direkt vilseledande. Bäckström är starkt kritisk till LOs ständiga beställningar av statliga ingripanden på arbetsmarknaden. De är ett hot mot en ordning där arbetsmarknadens parter i förhandlingar löser olika arbetsmarknadsfrågor. - När LO springer till regeringen så fort avtalsvägen ter sig svår gröper det ur arbetsgivarnas tilltro till kollektivavtalen. Det är det agerandet, obalansen i konfliktreglerna och vissa fackliga organisationers överutnyttjande av dessa regler som utgör det egentliga hotet mot kollektivavtalen.