Urban Bäckström efterlyser en rejäl debatt om företagens villkor inför valet

– Under förra året tävlade de politiska partierna om vem som kunde framstå som mest företagarvänligt. Men i upptakten till årets valrörelse tycks frågor om företagens villkor fallit bort från den politiska agendan. Diskussionen om svensk politik förs som om företagen inte finns, som om politikerna kan skapa jobb eller att jobben rentav kommer av sig själv. Det bådar inte gott inför valet. Det konstaterade Svenskt Näringslivs vd Urban Bäckström idag i samband med att han medverkade vid ett företagarmöte i Alingsås.

– Jag tror inte att alla företagare här i Alingsås känner igen sig i den bild som nu förmedlas av medier eller från politiskt håll om att vi ser en tydlig vändning i ekonomin och att det snart är ”business as usual” som gäller. Även om den inhemska efterfrågan ökar kommer det dröja innan efterfrågan på svenska företags varor och tjänster från andra länder tar fart på allvar. Många företagare kämpar fortfarande för att hålla näsan ovanför vattenytan. Marginalerna i företagen är mycket små vilket gör det svårt och riskfyllt att anställa och den expansion som skulle behöva göras är svår att finansiera. Till detta ska läggas oron för en allt för dyr avtalsrörelse, där fackliga och politiska krav på kraftiga löneökningar riskerar att knäcka den uppgång som nu kan skönjas. Han efterlyste en rejäl debatt om företagens villkor i valrörelsen och riktade särskilt in sig på de två största riksdagspartierna: – Som potentiella regeringsbärande partier efter nästa val har Socialdemokraterna och Moderaterna ett särskilt ansvar att för väljarna redogöra för vad som krävs för att stärka företagens konkurrenskraft och bana väg för ökad tillväxt och sysselsättning. – Det räcker inte att som regeringen diskutera den höga arbetslösheten uteslutande som en fråga för arbetsmarknadens utbudssida – hur många personer som står till arbetsmarknadens förfogande – samtidigt som företagens efterfrågan på arbetskraft lämnas därhän. Denna felsyn blir än mer allvarlig i ljuset av återhämtningen efter krisen. – Från oppositionens sida förefaller tanken vara att fler jobb ska skapas genom att företag och löntagare beskattas ännu hårdare. Dessutom hotas med att möjligheten till deltidsjobb stängs samtidigt som den flexibilitet bemanningsföretagen utgör ska stoppas. Jag vet inte om tanken är att straffa företagen för att de sagt upp personal under krisen eller hur resonemangen går, men det kommer inte att ge fler utan färre jobb. – I en situation där många företag fortfarande har stora problem krävs åtgärder för att förbättra företagens villkor. Dessa frågor borde vara högt prioriterade av alla partier inför och efter valet. Ytterligare information: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19

Taggar: