Urban Bäckström kommenterar Alliansens valmanifest

​– Valrörelsen har fram till idag nästan uteslutande kommit att handla om fördelningspolitik istället för att fokusera på hur kakan som ska fördelas ska kunna växa, nämligen genom fler och växande företag. I Alliansens valmanifest betonas dock företagandets betydelse för jobben och välståndsutvecklingen vilket är välkommet. En diskussion i valdebatten om behovet av ett bättre företagsklimat för jobb och tillväxt är något vi hela tiden efterlyst, säger Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström.

– Det är en tydlig jobb- framför bidragslinje som regeringen för fram där man i sina reformambitioner prioriterar skattesänkningar framför utgiftsökningar. Fortsatta inkomstskattesänkningar för yrkesverksamma är bra för tillväxten och bra för jobben.

Alliansen föreslår även en rad förbättringar av arbetsmarknadens funktionssätt. Dessutom föreslås för företagen önskvärda åtgärder som kommer att förbättra matchningen på arbetsmarknaden och minska ungdomsarbetslösheten.

– Samtidigt hade det varit tillfälle att nu gå ännu längre för att få ett företagsklimat i världsklass.

Ytterligare information:

Peter Isling, presschef, tfn 08-553 430 19

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.