Urban Bäckström kritiserar regeringens nya ägarpolitik

– Ett antal politiska förslag och direktiv har på senare tid satt äganderätten i Sverige under hård press. Det handlar om nya direktiv till och förslag om sammanslagning av AP-fonderna och hot om att lagstifta om kvotering av bolagsstyrelser. I det rådande konjunkturläget behövs förbättrade möjligheter för svenska företag att utvecklas och växa. Men istället gör regeringen det rakt motsatta genom att vidta åtgärder som kommer att göra det svårare att äga och driva företag.

Det sade Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström när han idag medverkade i ett företagarmöte i Gislaved.

– Väldigt många företagare oroas idag över att de här förslagen och regeringsdirektivet till AP-fonderna öppnar för en politisering av ägandet av det svenska näringslivet. En sådan utveckling vore synnerligen allvarlig och riskerar att skada företagandet i landet och svensk ekonomi.

Det institutionella ägandet av börsföretagen har den senaste tiden vuxit kraftigt på bekostnad av privatpersoners ägande. Nu ligger förslag om att ytterligare kollektivisera ägandet genom att slå samman AP-fonderna.

– Utvecklingskraften och dynamiken i näringslivet riskerar att gå förlorad om ett sådant förslag förverkligas. Ägarpolitiken behöver ta sikte på ett ökat individuellt ägande. Dagens skattesystem måste reformeras eftersom kapitalbeskattningen hämmar enskilt aktieägande. Därtill måste Socialdemokraterna släppa kravet om att förmögenhetsskatten kommer att återinföras i händelse av ett framtida regeringsskifte. Det var med stor tillfredsställelse som jag noterade att Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson och Företagarnas VD Anna-Stina Nordmark Nilsson nyligen tillsammans krävde att Socialdemokraterna omedelbart ska överge det för landets ekonomi redan nu så skadliga kravet på att återinföra förmögenhetsskatten.

Presskontakt:

Peter Isling, presschef, 08-553 430 19