Urban Bäckström lämnar Svenskt Näringsliv i vår

I samband med Svenskt Näringslivs arbetsutskotts sammanträde idag meddelade föreningens VD Urban Bäckström att han avser att lämna sin befattning under våren 2014.

– Den 1 juni 2014 har jag varit VD i nio år. Det är lika länge som jag var riksbankschef och en naturlig tidpunkt för en stafettväxling, säger Urban Bäckström i en kommentar.

– Under våren nästa år är det dags för en ny kraft att ta vid och leda Svenskt Näringslivs viktiga arbete med att stärka företagsamheten och därmed det som är själva grunden för vårt lands välstånd, säger Urban Bäckström.

– Urban Bäckström har varit och är fortsatt en framgångsrik VD, konstaterar Svenskt Näringslivs ordförande Jens Spendrup. Under hans VD-tid har Svenskt Näringsliv utvecklats till att bli en självklar central aktör i den svenska samhällsdebatten. Hans bidrag till svensk företagsamhet har varit av största betydelse.

– Han har också skapat en stabil och mycket kompetent organisation och en ledning som har alla förutsättningar att se till att en ny VD får det stöd som behövs. Nu kommer arbetet med att hitta en efterträdare att inledas med sikte på en stafettväxling under våren 2014, säger Jens Spendrup.

Urban Bäckström kommer finnas tillgänglig för ytterligare kommentarer under eftermiddagen. För förfrågningar, vänligen kontakta Svenskt Näringslivs pressjour, tfn 08-553 430 01.

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.

Taggar: