Urban Bäckström om regeringens budgetförslag

– Regeringen presenterar en väl avvägd krisbudget med satsningar som främjar nyföretagande, sysselsättning och en bättre infrastruktur. Samtidigt hade fler strukturella reformer som långsiktigt främjar tillväxtkraften i näringslivet varit önskvärda, säger Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström om budgetpropositionen.

– En kvarts miljon jobb väntas försvinna till 2010, varav hela 90 procent i näringslivet. I kommuner och landsting väntas 10 procent försvinna och detta efter en stark expansion under förra konjunkturuppgången. Det råder inget tvivel om att det är i näringslivet problemen ligger. Det råder heller inget tvivel om att det är där den stora potentialen finns. Tyvärr avspeglas detta inte tillräckligt i regeringens förslag. – Sänkta egenavgifter är en bra åtgärd men den måste kompletteras med andra. Regelverket och kostnaderna för att starta och driva företag är fortfarande en alltför hög tröskel för växande och lönsamma företag. Vidare riskerar det frikostiga bidraget om 10 miljarder till kommuner och landsting att bli kontraproduktivt och försena det nödvändiga effektiviseringsarbetet i denna sektor. – Konjunkturellt är det besvärligt att i dagsläget stimulera ekonomin. Hushållens konsumtion, som i slutänden är avgörande för tillväxten, förblir dämpad i regeringens prognos. Konsumtionen är inte svag för att hushållen saknar pengar utan för att de, av olika skäl, väljer att spara pengarna. Skälen kan vara rädsla för att bli arbetslös eller rädsla för stora prisfall på bostäder. Satsningar för att stimulera hushållens efterfrågan riskerar därför att till stor del hamna i spargrisen. – Därför är det nödvändigt med större ingrepp i de ekonomiska styrsystemen än regeringen lanserar i höstbudgeten. Politiken måste i högre grad inriktas på hur fler och växande företag kan komma till. Det behövs en större skattereform som premierar kunskapsuppbyggande, riskvilligt kapital och personligt ägande. Arbetsmarknaden måste reformeras så att den klarar omställning i lågkonjunktur och tar tillvara ungas potential. De valfrihetsreformer som inletts inom välfärdens områden måste fortsätta för att vidga tjänsteföretagens spelplan och förbättra välfärdens kvalitet. Ytterligare information: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19