Utflyttning av verksamhet till lågkostnadsländer - möjligheter och konsekvenser för svenska företag och svensk industri.

Under seminariet, Utflyttning av verksamhet till lågkostnadsländer - möjligheter och konsekvenser för svenska företag och svensk industri, arrangerat av Svenskt Näringsliv i samarbete med PA Consulting Group presenterades flera nya undersökningar av hur företag resonerar om utflyttningen, vilka arbetsuppgifter som flyttas ut, och vilka konsekvenser detta får.

En ny undersökning av det globala managementkonsultföretaget PA Consulting Group visar att svenska företag blickar mot Baltikum för offshoring av tjänster såsom primärt IT, HR och Finans. Mer än hälften av de undersökta svenska företagen, som funderar på att lägga ut stödprocesser såsom Ekonomifunktioner, IT, och HR, anser att Baltikum är den mest intressanta regionen för dessa funktioner. Mer än hälften av de tillfrågade företagen tror att de kommer att flytta någon av dessa stödfunktioner till ett lågkostnadsland inom en femårsperiod. Primära kandidater för utflyttning är transaktions- och arbetsintensiva tjänster såsom bokföring, fakturering, help desk, applikationsutveckling, samt löneadministration. David Bailey, Senior Partner på PA Consulting Group presenterade internationella trender inom utflyttning av verksamheter. Dessa trender baserar sig på arbete genomfört som oberoende internationell rådgivare i 250 fall. Även Svenskt Näringsliv presenterade en ny undersökning om utflyttningens konsekvenser. Utflyttning skapar också nya jobb i Sverige. Men räcker de? Baserat på en kalkylmetod som har använts i flera andra länder visas att utflyttningen av jobb i dagsläget sannolikt har svagt negativa effekter för samhällsekonomin i Sverige. Effekterna skulle dock kunna vara mycket positiva om det fanns ett mer gynnsamt klimat för skapandet av nya jobb. En särskilt anmärkningsvärd aspekt av utflyttningen är att andelen företag som vill expandera forskning och utveckling i Sverige har minskat dramatiskt under det senaste decenniet. Rapporten Utflyttningens konsekvenser finns på www.svensktnaringsliv.se För mer information kontakta: Stefan Fölster, Svenskt Näringsliv, tfn 08-553 43160/0703 04 31 60 Ola Jeppsson, PA Consulting Group på tfn 08-454 19 67 Andrea Prander, pressekreterare, Svenskt Näringsliv, tfn 08-553 43018/0708 80 69 01