Vågat förslag från Företagsskattekommittén

Att skapa lika skattevillkor för eget och lånat kapital är eftersträvansvärt. Företagsskattekommittén lämnar konkreta förslag för att uppnå detta. Solida svenska företag är bra för en uthållig tillväxt och för stabiliteten i det finansiella systemet. Kommitténs huvudförslag, med slopad avdragsrätt för negativa finansieringsnetton, är internationellt sett unikt vilket skapar osäkerhet, säger Krister Andersson, chef för skatteavdelningen på Svenskt Näringsliv i en kommentar till Företagsskattekommitténs slutbetänkande.

Förslaget kan också ge ökad risk för internationell dubbelbeskattning samt för att företag får betala svensk bolagskatt även om de går med förlust i Sverige. Finansiering av förslagen föreslås ske genom en kon­fiskering av förlustavdrag, vilket är oacceptabelt och riskerar att undergräva Sveriges rykte som investeringsland.

Företagsskattekommittén har lagt två alternativa förslag som båda i korthet går ut på att begränsa bolagens möjlig­heter att dra av sina ränte­kostnader. I utbyte ges företagen schablonmässigt avdrag eller sänkt bolagsskatt.

Neutralitet mellan lånat och eget kapital är eftersträvansvärt och svenska bolags soliditet är viktig såväl för företagens uthållighet som för kreditgivare och för samhället i stort. Lika viktigt är att lagstiftningen utformas så att företagens verksamhet, utveckling och tillväxt inte motverkas, säger Krister Andersson.

Skillnaden mellan lånat och eget kapital påverkas också av den totala skattenivån för företagens vinster, alltså både bolagsskatten och ägarskatten. Det är i ägarbeskattningen som Sverige avviker mest från omvärlden med nästan dubbelt så hög skatt som genomsnittet i OECD. Men Företagsskattekommittén har av direktiven varit begränsad till att enbart utreda bolags­skatten.

En bra företagsbeskattning är viktig och central för investeringsviljan och därmed tillväxten och jobben. Eftersom Sveriges höga ägarskatter höjer tröskeln för att investera och skapa jobb i Sverige borde kommittén även fått möjlighet att komma med förslag på beskattningen av ägande, säger Krister Andersson.

Finansieringen av förslaget kommer att få allvarlig kritik från näringslivet. Kommittén föreslår nämligen att hälften av förlustavdragen som företagen har vid införandet av förslagen konfiskeras.

Förslaget att halvera förlustavdragen slår särskilt hårt mot de företag som varit mest utsatta för finanskris och lågkonjunktur. Dessutom urholkas förutsägbarheten. Det är utifrån principiella utgångspunkter oacceptabelt. En sådan åtgärd riskerar att undergräva Sveriges rykte som investeringsland, säger Krister Andersson.

Förslagen från kommittén är statsfinansiellt neutrala, d v s sänkningar för en del företag finansieras med högre skatt för andra. För de enskilda företagen kan dock förslagen innebära betydande förändringar. De förslag som lämnas av kommittén riskerar att slå hårdare mot kapitalintensiva och konjunkturkänsliga företag som konkurrerar på den internationella marknaden. Det är företag som ofta behöver göra stora och kostsamma investeringar.

– Utformningen av förslagen avviker från vad som finns i andra länder vilket ökar risken för att företag kan bli internationellt dubbelbeskattade. Förslagen kan även komma att slå mot vissa små och växande företag. En annan brist rör det alternativa förslaget där det föreslås att nu gällande, och utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv hårt kritiserade, regler ska kvarstå, säger Krister Andersson.

Företagsskattekommittén har lämnat omfattande och genomgripande förslag. Mycket av analysarbetet kommer att kunna göras först under remisstiden. Då ges möjlighet att noggrannare utvärdera effekterna av alla förslag.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och fler än 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.