Välkommet att EU-kommissionen presenterar skatteförslag

– Det är bra att EU-kommissionen nu presenterar ett konkret förslag till en gemensam konsoliderad bolagsskattebas, säger Krister Andersson, chef för skatteavdelningen på Svenskt Näringsliv. Skattehinder för gränsöverskridande affärstransaktioner leder till betydande kostnader för tillväxt och sysselsättning. Dessa hinder måste tas bort för att säkerställa ett konkurrenskraftigt Europa.

- Svenskt Näringsliv uppskattar Europeiska kommissionens ansträngningar för att skapa lika villkor för europeiska företag. Direktivet om en gemensam konsoliderad bolagsskattebas bör ses i detta perspektiv, säger Krister Andersson, chef för skatteavdelningen på Svenskt Näringsliv.

Avsaknaden av gränsöverskridande vinst- och förlustutjämning inom EU utgör en extra kostnad för många företag och är ett hinder som måste tas bort om en effektiv inre marknad ska kunna uppnås.

Frekventa tvister om internprissättning i Europa leder ofta till att företag under längre perioder drabbas av internationell dubbelbeskattning. För ett stort antal europeiska företag blir denna dubbelbeskattning permanent.

Genom det nu presenterade förslaget om en frivillig gemensam konsoliderad bolagsskattebas (CCCTB) lanseras en övergripande strategi för att angripa de hinder som uppstår i samspelet mellan 27 olika bolagsskattesystem.

För att vara av intresse för näringslivet, måste en gemensam konsoliderad bolagsskattebas uppfylla följande krav:

- vara frivilligt för företagen,

- möjliggöra konsolidering av vinster och förluster från systemets början,

- möjliggöra förenklingar genom att endast en deklaration behöver lämnas för hela koncernen, s.k. ”one stop shop”

- inte innebära beslut om skattesatser. Varje regering måste behålla rätten att fastställa skattesatser, även inom ramen för en gemensam konsoliderad bolagsskattebas.

Svenskt Näringsliv konstaterar att förslaget från EU-kommissionen uppfyller dessa krav.

- Näringslivet kommer att fortsätta en konstruktiv dialog med EU-kommissionen och med den svenska regeringen för att se till att denna lagstiftning och dess genomförande verkligen kommer att leda till ökad konkurrenskraft för svenska och europeiska företag. Förslaget om en gemensam konsoliderad bolagsskattebas är komplext och en omfattande analys behövs nu för att bedöma förslagets förtjänster, säger Krister Andersson.

Svenskt Näringsliv understryker behovet av att medlemsstaterna skyndsamt undanröjer skattehinder för gränsöverskridande investeringar.

Kontaktperson:

Krister Andersson, Svenskt Näringsliv, tel. 08-55343064

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.