Var finns efterfrågeperspektivet i arbetsmarknadsdebatten?

Det finns en tro att förhållanden på arbetsmarknaden kan planeras och regleras fram. Men var finns efterfrågeperspektivet?

Den reflektionen gjorde Svenskt Näringslivs vice ordförande, Signhild Arnegård Hansen, när hon reflekterade över de arbetsmarknadsrelaterade seminarierna och debatterna under Almedalsveckan vid Svenskt Näringslivs avslutande lunchmingel. - Jag reagerar över att alltför få inser att arbetstider, anställningsformer och mycket annat i företagen helt och hållet beror på hur efterfrågan på företagets produkter eller tjänster ser ut. Det företag som struntar i sådant överlever faktiskt inte. Signhild Arnegård Hansen som varit en efterfrågad medverkande i många seminarier under veckan har förvånats också över andra saker. - Vid ett ITPS-seminarium påstods att småföretagens betydelse för jobben är överskattad eftersom det tar ganska lång tid innan deras produktivitet och lönsamhetsförmåga motsvarar de större företagens och ca hälften dör på vägen och att man därför inte behöver satsa särskilt på dessa. Min reflektion är då: det tar tid också för barn att växa upp och bli produktiva. Ska vi då sluta att föda barn? Hon säger sig vara glad över att skoldebatten varit het på många håll under den intensiva Almedalsveckan. - Det finns en växande insikt om att den svenska skolan inte håller måttet och att dess resultat bestämmer vår framtida konkurrenskraft. Det är nödvändigt att kvalitetssäkra skolan. Vi kan ju, som producerande företag gör, inte gärna i efterhand ”återkalla hela årsklass 7”, om något gått snett. Ett nytt inslag för Almedalen i år är demonstrationer, något som Signhild Arnegård Hansen reagerar mot. - Den här återkommande veckan är för mig en tid för dialog och konstruktiva samtal. Demonstrationer med skanderande hopar riskerar att bryta den goda traditionen.