Världsbanken ser stora brister på svensk arbetsmarknad

Sveriges avstånd till de länder i världen som har allra bäst företagsklimat ökar. Om Sverige ska stärka sin konkurrenskraft krävs fortsatta reformer på en rad områden. Det konstaterar Världsbanken idag i en ny rapport om det svenska företagsklimatet som regeringen beställt. De stora vinsterna finns framförallt att göra på arbetsmarknaden där vi ligger dåligt till i jämförelse med våra konkurrentländer.

- Världsbanken lyfter särskilt problemen med den tudelade arbetsmarknaden och att denna framförallt beror på de strikta anställningsreglerna för fast anställda, säger Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström i en kommentar.

- Världsbanken skickar en tydlig signal om behovet av att göra förändringar i arbetsrätten. Det måste bli enklare att anställa om vi vill få fler jobb.

En annan viktig poäng som Världsbanken gör är att även andra länder genomför förbättringar.

- Vi kan inte slå oss till ro. Vi måste fortsätta att genomföra reformer. När andra blir bättre så måste vi också förbättra oss.

- Att ägarskatterna lyfts fram visar på att det finns ett behov av att fortsätta sänka skatter på företagande och jobb, säger Urban Bäckström.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och fler än 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.