Vart tar jobben vägen?

Årets Rekryteringsenkät från Svenskt Näringsliv visar att det sker en utflyttning av många företags verksamheter till länder med ett lägre kostnadsläge, samtidigt som det finns företag i Sverige som expanderar. Enligt Temo som genomfört undersökningen berörs runt en halv miljon jobb av detta. Rekryteringsenkäten visar också att de nya reglerna för sjukfrånvaro har gjort företagen betydligt mer försiktiga med att anställa.

Rekryteringsenkäten, med titeln ”Obalans på arbetsmarknaden – Vart tar jobben vägen?”, är en återkommande undersökning som besvarats av ca: 5000 företag i alla företagsstorlekar och inom många branscher. Syftet är att kartlägga företagens rekryteringssituation. Årets Rekryteringsenkät ger belägg för att det svenska näringslivet genomgår en omfattande strukturomvandling. Många företag flyttar ut verksamhet till länder med lägre kostnadsläge, samtidigt som andra företag väljer att expandera i Sverige. De som stannar är i första hand företag som producerar varor och tjänster med ett högt förädlingsvärde. Det är ca: 500 000 jobb som berörs av utlandsflytt. Strukturomvandlingen tenderar att öka efterfrågan på anställda med relativt höga löner, och minska den för anställa med lägre löner. I Rekryteringsenkäten syns nu också resultaten av de nya sjuklönereglerna. Företagen har blivit betydligt mer försiktiga med att anställa sedan de nya reglerna infördes. Detta gäller i synnerhet i de regioner som redan idag har hög arbetslöshet. Så kallad missmatch är ett kvarstående problem på den svenska arbetsmarknaden. Företagen har fortfarande svårt att hitta medarbetare med rätt utbildning och kompetens. Förklaringen står att finna i brister i utbildnings- och arbetsmarknadspolitik. Rapporten ”Obalans på arbetsmarknaden – Vart tar jobben vägen?” finns på Svenskt Näringslivs hemsida www.svensktnaringsliv.se. Kontaktpersoner: Stefan Fölster, chefekonom, tfn 08-553 43160/0703 04 31 60 Rolf Näslund, ansvarig för Rekryteringsenkäten och regionchef i Sundsvall, tfn Per-Lennart Berg, presschef, tfn 08 553 43001/0768 09 34 00