Visstidsanställningar viktig väg till jobb för ungdomar

Varje kvartal går cirka 25 000 personer i åldrarna 15 – 24 år från en visstidsanställning till en tillsvidareanställning. Det motsvarar cirka tio procent av alla ungdomar som har en visstidsanställning. Det bekräftar hur viktiga visstidsanställningar är som språngbräda till en tillsvidareanställning.

Andelen visstidsanställda på den svenska arbetsmarknaden har stigit från cirka 12 procent av de sysselsatta 1987 till cirka 15 procent 2010. En tillsvidareanställning på heltid är dock fortfarande normen på svensk arbetsmarknad. 7 av 10 anställda har en tillsvidaretjänst på heltid. Detta är oförändrat över tid vilket innebär att visstidsanställningarna inte växer på bekostnad av fasta heltidstjänster.

– Tillväxten av visstidsanställningarna har möjliggjort ökad sysselsättning. Dessa anställningar fungerar som en språngbräda in på arbetsmarknaden för arbetslösa. I många fall är alternativet till tidsbegränsade anställningar ingen anställning alls, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert på Svenskt Näringsliv.

Visstidsanställningar är inte bara viktiga för att underlätta inträdet på arbetsmarknaden utan behövs också som komplement till tillsvidareanställningar. Företagens behov att möta kundernas krav kan inte tillgodoses med enbart tillsvidareanställning på heltid. Visstidsanställningarna samvarierar med konjunkturen. De ökar snabbare i en uppgång för att sedan plana ut när högkonjunkturen är stabil. I det skedet övergår många visstidstjänster till tillsvidareanställningar. I nedgång så minskar andelen visstidsanställningar snabbare än tillsvidareanställningarna.

– Det sker ett flöde på arbetsmarknaden, individer går från arbetslöshet, till en visstidsanställning och så småningom vidare till en fast tjänst. Att begränsa möjligheten att anställa på visstid skulle göra det svårare för ungdomar att etablera sig på arbetsmarknaden, säger Patrik Karlsson.

Läs mer här.

För ytterligare information:
Svenskt Näringsliv presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.