Eksjö och Borås vidare till finalen i Kranvattentävlingen

Report this content

Regionfinalen i Jönköping är avgjord. De två kommuner som gick vidare till finalen i Kranvattentävlingen 2015 är Eksjö kommun och Borås stad.

– Det är verkligen en ynnest att få prova sig igenom Sveriges kranvatten. Det var faktiskt ganska tydliga skillnader på vattnet i dag och godast tycker vi att vattnet från Eksjö och Borås var, säger Gunilla Hultgren Karell, fast jurymedlem.

Det här är min första vattenprovning och det är svårt att prova vatten, men när man testat de några gånger så känner man verkligen tydliga skillnader och vi i juryn var helt överens om vilka som skulle till final, säger Jakob Lundholm, sommelier Huskvarna Stadshotell och jurymedlem i regionfinalen Jönköping.

Eksjö kommun

”Glasklart vatten med ren uppfriskande stil. Harmoni och elegans”, juryns bedömning av kranvattnet från Eksjö.

- Äntligen en jury som förstår sig på ett gott vatten. Fantastiskt kul att vi är vidare till final, Matz Olofson och Lars-Göran Jansson, Eksjö Energi, Eksjö kommun.

Borås stad

”Vitalt vatten med sprudlande känsla. Passar både till vardag och fest”, juryns bedömning av kranvattnet från Borås.

- Det här är verkligen jätteroligt, vi hade inte trott att vi skulle gå vidare. Vi slåss mot så många grundvatten och så kommer vi med ett ytvatten och vinner. Hur kul som helst, Rebecca Möller, Borås Energi och Miljö, Borås stad.

Kranvattnet från Jönköping kommun och Tranemo kommun fick hedersomnämnande av juryn.

Nästa regionfinal i Kranvattentävlingen arrangeras i Kalmar onsdagen den 30 september.

För frågor och intervjuer med jury/tävlande/dricksvattenexpert, vänligen kontakta

Linda Bühlmann, projektledare, tel: 070-790 58 88, epost: linda.buhlmann@svensktvatten.se.

Kort om Kranvattentävlingen 2015. Alla Sveriges kommuner var inbjudna – 113 kommuner antog utmaningen. En grupp sommelierer + en elev bedömer kranvattenbidragen under nio regionfinaler, perioden 15/9-1/10. Två från varje regionfinal går till final (den 21/10 i Stockholm) där Sveriges godaste vatten koras. #kranvatten #svensktvatten

Läs mer på: http://www.svensktvatten.se/Medlemmar/Kranvattentavlingen2015/Pressinformation/

Taggar: