Här är alla lokala jurymedlemmar i Kranvattentävlingen

Report this content

Luleå, Östersund, Västerås, Norrköping, Karlstad, Göteborg, Jönköping, Kalmar och Malmö

Juryduon Gunilla Hultgren Karell och Jan Holmström får hjälp av 22 smaksäkra vinkännare och nio nyfikna skolelever när de i nio regionfinaler över hela landet utser 18 finalister bland de 112 tävlande kommunerna.

Kranvattnet i Sverige håller hög teknisk kvalitet, men det säger ju inget om smaken. I Kranvattentävlingen utser vi Sveriges godaste kranvatten!

Kranvattenbidragen provas i en så kallad blindprovning, jurymedlemmarna har alltså inte kännedom om vilket vatten de provar. Varje jurymedlem sätter ett betyg mellan 0-20 poäng på respektive kranvatten. De två kommuner med högst poäng vid varje regionfinal går vidare till finalen i Stockholm den 21 oktober.

– Juryns sammansättning av erfarna vinprovare med uppövad förmåga att känna såväl doft som smak och sätta ord på det tillsammans med elevens nyfikna och direkta perspektiv kommer att ge oss en rättvis men tuff tävling, säger Solveig Sommarström, juryns ordförande.

För fullständig jurylista, se bifogat dokument.

Kort om Kranvattentävlingen 2015. Alla Sveriges kommuner är inbjudna, en grupp sommelierer + en elev bedömer kranvattenbidragen under nio regionfinaler, perioden 15/9-1/10. Två från varje regionfinal går till final (den 21/10 i Stockholm) där Sveriges godaste vatten koras. Läs mer på www.svensktvatten.se

För frågor vänligen kontakta Linda Bühlmann, projektledare

tel: 070-790 58 88, epost: linda.buhlmann@svensktvatten.se

#kranvatten #svensktvatten

Taggar:

Citat

Juryns sammansättning av erfarna vinprovare med uppövad förmåga att känna såväl doft som smak och sätta ord på det tillsammans med elevens nyfikna och direkta perspektiv kommer att ge oss en rättvis men tuff tävling.
Solveig Sommarström