Filmhälsningar från världskändisar inför flyktingdagen 20 juni

Report this content

Över tjugo kända personer från hela världen, inklusive UNHCR:s hedersambassadör operasångerskan Barbara Hendricks, de bästsäljande författarna Khaled Hosseini och Neil Gaiman, svensk-libanesiske sångaren och låtskrivaren Maher Zain och 2010 års nobelpristagare i litteratur, Mario Vargas Llosa, släpper tillsammans med UNHCR 30-sekunders filmer för att visa sitt stöd för människor på flykt inför flyktingdagen – World Refugee Day – den 20 juni.

Terror, rädsla, konflikter och förföljelse har tvingat miljontals människor på flykt runt om i världen. I samband med flyktingdagen den 20 juni vill UNHCR att fler ska uppmärksamma flyktingars situation och hälsningarna från kändisarna är en del i den globala kampanjen.

För att lyfta fram enskilda människors erfarenheter av flykt har UNHCR under våren samlat in berättelser från människor med egna erfarenheter av flykt. Under kampanjperioden kommer berättelserna att spridas på UNHCR:s webbsidor och i sociala kanaler. De handlar om överlevnad, om förtvivlan över en till synes tröstlös situation, men också om att finna hopp och att bygga en framtid.

– När fler människor än någonsin tvingas lämna sina hem på grund av våld, förföljelse, konflikter och krig, står vi inför helt nya utmaningar för att kunna skydda och hjälpa dem.

Det säger António Guterres, FN:s flyktingkommissarie och fortsätter:

– Familjer splittras och samhällen förstörs i en skrämmande omfattning. Därför måste mycket mer göras för att stoppa och lösa världens konflikter. Våra ambassadörer hjälper oss att sprida flyktingars berättelser. Ofta är det en berättelse om lidande, men även om extraordinärt mod och uthållighet.

Filmerna med UNHCR:s kändisambassadörer är en del av den globala kampanjen inför flyktingdagen, World Refugee Day, den 20 juni. Från och med idag finns de tillgängliga för press och medier.

Samtliga filmer kan ses här: http://bit.ly/filmerflyktingdagen

Filmerna på svenska med Barbara Hendricks och Maher Zain bifogas:

För mer information och tillgång till övriga filmer, kontakta:

Catrin Rising, kommunikationschef
Sverige för UNHCR
Telefon 08-121 490 30, Mobil: 073-914 70 36
E-post: catrin.rising@sverigeforunhcr.se

SVERIGE FÖR UNHCR

Sverige för UNHCR är UNHCR:s svenska insamlingsorganisation, med uppdrag att samla in pengar till UNHCR:s arbete och att öka medvetenheten bland den svenska allmänheten om situationen för människor som har tvingats fly sina hem. www.fnflykting.se

UNHCR är FN:s flyktingorgan, vars uppdrag är att leda och samordna de internationella insatserna för att skydda och bistå människor på flykt världen över. Idag är UNHCR en av världens främsta humanitära organisationer och finns i 123 länder. Sedan 1950 har UNHCR hjälpt fler än 50 miljoner människor och fått Nobels fredspris två gånger.

Taggar: