Från ras och spillror till riktiga hem

Report this content

På bara tre månader har miljontals kokospalmer som rasade till marken i tyfonen Haiyan blivit hus till drabbade familjer, tack vare en ovanlig donation – nämligen motorsågar!

I början av året skänkte Husqvarna Group 500 motorsågar till ett uppskattat värde av 2,4 miljoner kronor till UNHCR för uppröjningsarbetet i Filippinerna. Motorsågarna anlände till Filippinerna i slutet av februari. Med hjälp av motorsågarna har de fallna kokospalmerna kunnat bli virke, som i sin tur används för att reparera skadade hus och bygga nya hus till de människor som förlorade sina hem i tyfonen.

När tyfonen Haiyan drabbade Filippinernas Visayasregion den 8 november förra året slogs mer än 33 miljoner kokospalmer, på ett 295 000 hektar stort område, till marken. Samtidigt förlorade uppskattningsvis en miljon kokosjordbrukare sin försörjning.

Marcelino Manalo, 47, är en av dem. Han bor i Palamrag, en by där kokosjordbruk är det främsta sättet till försörjning. Han och de andra kokosjordbrukarna i de drabbade områdena kommer att få vänta i minst sex år innan nyplanterade kokospalmer bär frukt. Tack vare motorsågarna har de kunnat få andra inkomstkällor.

– När marken har röjts från skräpet från kokospalmer, kan vi börja plantera sötpotatis och andra grödor igen. Grödor som vi kan äta eller sälja och tjäna pengar på, säger Marcelino.

I och med att han har lärt sig att hantera motorsågarna kan han dessutom försörja sig och sin familj, genom att rensa och bearbeta förstörda kokospalmer till virke och träkol.

Alla motorsågar som donerats av Husqvarna Group har registrerats av den nationella Kokosmyndigheten, i enlighet med lokala föreskrifter. När röjningsarbetet är klart kommer motorsågarna att lämnas in till myndigheten och användas för långsiktigt arbete och för räddningsarbete i eventuella framtida katastrofer.

För mer information och bilder, kontakta:
Catrin Rising, kommunikationschef
Sverige för UNHCR
E-post: catrin.rising@sverigeforunhcr.se

SVERIGE FÖR UNHCR
Sverige för UNHCR är UNHCR:s svenska insamlingsorganisation, med uppdrag att samla in pengar till UNHCR:s arbete och att öka medvetenheten bland den svenska allmänheten om situationen för människor som har tvingats fly sina hem. www.fnflykting.se

UNHCR
UNHCR är FN:s flyktingorgan, vars uppdrag är att leda och samordna de internationella insatserna för att skydda och bistå människor på flykt världen över. Idag är UNHCR en av världens främsta humanitära organisationer och finns i 123 länder. Sedan 1950 har UNHCR hjälpt fler än 50 miljoner människor och fått Nobels fredspris två gånger. www.unhcr.org

HUSQVARNA GROUP
Husqvarnakoncernen är världens största tillverkare av utomhusprodukter som robotgräsklippare, trädgårdstraktorer, motorsågar och trimmers. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter för konsumenter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs via fack- och detaljhandlare till både konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2013 uppgick till 30 miljarder kronor och koncernen hade i snitt 14 000 anställda i drygt 40 länder. http://husqvarnagroup.com/en

Taggar:

Citat

När marken har röjts från skräpet från kokospalmer, kan vi börja plantera sötpotatis och andra grödor igen. Grödor som vi kan äta eller sälja och tjäna pengar på.
Marcelino Manolo