IKEA LEDARE genererar 7,7 miljoner euro för en ljusare vardag i UNHCR:s flyktingläger

Report this content

7,7 miljoner euro genererade kampanjen ”En liten lampa kan göra stor skillnad” som pågick mellan den 3 februari och 29 mars i IKEA varuhus över hela världen.

För varje såld LEDARE (LED-lampa) under kampanjperioden, skänker IKEA Foundation en euro till UNHCR – FN:s flyktingorgan. De insamlade medlen bidrar till finansieringen av solenergidriven gatu- och inomhusbelysning, bränslesnåla spisar och andra lösningar som drivs med förnybar energi i UNHCR:s flyktingläger i länder som Etiopien, Tchad, Bangladesh och Jordanien.

Idag finns fler än 10,5 miljoner flyktingar i världen, hälften av dem är barn. Många flyktingar har inget val annat än att leva i flyktingläger, där bristen på ljus efter solnedgången skapar otrygghet och risker för de boende. Kvinnor och barn är de som lider svårast av otryggheten. Vanliga vardagsaktiviteter som att besöka toaletten, hämta vatten eller att bara ta sig tillbaka till sin sovplats kan vara svårt och farligt, särskilt för kvinnor och flickor.

– Bristen på ljus och energi har stor inverkan på säkerheten, tryggheten och utbildningsnivån för miljoner av flyktingar världen över, särskilt för kvinnor och barn. Vi tackar IKEA:s kunder och medarbetare som har bidragit till att ge ljus och energi till de mest utsatta människorna på jorden, säger António Guterres, FN:s flyktingkommissarie och UNHCR:s högsta chef.

Förbättringarna som kampanjen bidrar med kommer att göra varje läger säkrare och mer anpassat för familjer med barn. Exempelvis kan en enda soldriven gatlykta komma till nytta för upp till 300 personer och göra det säkrare att befinna sig utomhus efter mörkrets inbrott. En soldriven lykta kan användas både utomhus och inne i tältet.

IKEA Haparanda var det varuhus i världen som ökade sin försäljning av LEDARE procentuellt mest under kampanjperioden jämfört med föregående år.

IKEA Foundation har sedan 2010 samarbetat med UNHCR i arbetet med att bidra till boende, omvårdnad och utbildning till familjer och barn i flyktingläger och kringliggande samhällen. Kampanjen "En liten lampa kan göra stor skillnad" (Brighter Lives for Refugees) pågick mellan den 3 februari och 29 mars 2014 på IKEA varuhus över hela världen och kommer att upprepas tre år i följd för att få en varaktig effekt på lång sikt.

För ytterligare information om LEDARE och kampanjen "En liten lampa kan göra stor skillnad", vänligen kontakta:

IKEA Sverige
Jonas Carlehed, hållbarhetsansvarig, IKEA Sverige
E-post: jonas.carlehed@ikea.com

Sverige för UNHCR
Catrin Rising, kommunikationschef
E-post: catrin.rising@sverigeforunhcr.se

SVERIGE FÖR UNHCR
Sverige för UNHCR är UNHCR:s svenska insamlingsorganisation, med uppdrag att samla in pengar till UNHCR:s arbete och att öka medvetenheten bland den svenska allmänheten om situationen för människor som har tvingats fly sina hem. www.fnflykting.se

UNHCR
UNHCR är FN:s flyktingorgan, vars uppdrag är att leda och samordna de internationella insatserna för att skydda och bistå människor på flykt världen över. Idag är UNHCR en av världens främsta humanitära organisationer och finns i 123 länder. Sedan 1950 har UNHCR hjälpt fler än 50 miljoner människor och fått Nobels fredspris två gånger. Läs mer på www.unhcr.org

OM IKEA I SVERIGE
Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vår affärsidé stöttar visionen genom att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt kan köpa dem. IKEA grundades 1943 i Älmhult och idag finns drygt 12 000 medarbetare i Sverige. Försäljningen i Sverige sker dels på våra 19 varuhus, med ca 34 miljoner besökare årligen, och via e-handel. IKEA Gruppen har totalt 305 varuhus i 26 länder. Under verksamhetsåret 2013 hade IKEA Gruppen totalt 135 000 medarbetare, 684 miljoner besökare i varuhusen och 1,3 miljarder besökare på www.IKEA.com

Om IKEA Foundation
IKEA Foundation syftar till att förbättra möjligheterna för barn och unga genom att stödja holistiska, långsiktiga program som kan skapa omfattande och bestående förändring och göra det möjligt för dem att skapa sin egen framtid. Vi arbetar med starka strategiska partners som använder innovativa tillvägagångssätt för att uppnå storskaliga resultat inom fyra fundamentala områden i ett barns liv: ett hem, en hälsosam start i livet, en bra utbildning och en hållbar familjeinkomst. De program som nu stöds når omkring 100 miljoner barn. Läs mer på http://www.ikeafoundation.org

Taggar:

Citat

Bristen på ljus och energi har stor inverkan på säkerheten, tryggheten och utbildningsnivån för miljoner av flyktingar världen över, särskilt för kvinnor och barn. Vi tackar IKEA:s kunder och medarbetare som har bidragit till att ge ljus och energi till de mest utsatta människorna på jorden.
António Guterres, FN:s flyktingkommissarie och UNHCR:s högsta chef.