Aktivt åldrande - temat på Arbetsterapins dag

Report this content

Den 18 oktober är det Arbetsterapins dag. Då kommer arbetsterapeuter runt om i Sverige att gå man ur huse för att informera om arbetsterapi.

På Arbetsterapins dag den 18 oktober kommer arbetsterapeuter runt om i Sverige att anordna föreläsningar, bjuda in politiker, informera om aktuell forskning och mycket mer.Temat för i år är Aktivt åldrande, något som de flesta kan relatera till.

Det är viktigt för Sverige att arbetsterapeuterna syns i olika sammanhang. I framtiden kommer nämligen allt fler bli allt bli äldre, och fler kommer att behöva en arbetsterapeut för att fortsätta vara aktiva och delaktiga i samhället så länge man önskar, säger Lena Haglund, ordförande i Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA).

Många kommuner som har satsat på rehabilitering och arbetsterapi kan vittna om att äldre har fått en bättre livskvalitet, samtidigt som man minskar sina kostnader. Därför vet vi att arbetsterapi är samhällsekonomiskt lönsamt.

Ulf Lundberg, kommunikationsstrateg
ulf.lundberg@fsa.se

Våra medlemmar får vardagen att funka!
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA) är en del av Saco, Sveriges akademikers centralorganisation, som består av 22 självständiga fackförbund och yrkesförbund. Tillsammans är vi över 600 000 akademiker som är studenter, forskare, egenföretagare eller anställda.