Anders Oskarsson är Sveriges skickligaste konditor

Report this content

Anders Oskarsson, från Mönsterås, tog idag hem segern i Årets Konditor och kan därmed titulera sig svensk mästare för professionella konditorer. Tävlingen, som hade temat show-off, utmanade finalisterna till det yttersta i smak, utseende, kreativitet och hantverksskicklighet. Anders kammade hem segern genom att lyckas ta fram bakverk som inte bara visade på innovativa tekniker utan även bjöd på överraskande smakkombinationer.

Det här känns otroligt! Det har varit två hektiska dagar och många månaders enorma förberedelser. Idag föll allt på plats och jag är extra nöjd med min innovativa tolkning av prinsessbakelsen där jag fick ta ut svängarna och visa min kreativitet som också gick hem hos juryn, säger Anders Oskarsson, vinnare i Årets Konditor 2015.

Årets Konditor avgjordes under två dagars tid, inför publik. Finalisterna tävlade i fyra olika moment, de skulle skapa en våningstårta med minst tre våningar, en tartalette, två olika praliner samt ett hemligt klassiskt bakverk i ett modernt utförande. De tävlande bedömdes av två jurygrupper, en smakjury och en metodjury. Jurygrupperna bedömde konditorernas bidrag efter smak, utseende, kreativitet och hantverksskicklighet.

Med show-off som tema på årets tävling krävdes en vilja att ta sina bakverk ett steg längre för att vinna. Det märktes på årets finalister som förberett sig minutiöst. Men temat skapade också frihet för finalisterna i Årets Konditor att briljera med sin yrkesskicklighet. Bland de spektakulära tävlingsbidragen kunde till slut juryn kora Anders Oskarsson till Årets Konditor 2015, tillika Svensk Mästare för professionella konditorer med motiveringen:

”Årets Konditor 2015 har utifrån årets tema Show off visat ett innovativt och mästerligt hantverk på samtliga sina bakverk. De minutiösa förberedelserna visar sig i en elegans och fantastisk precision in i minsta detalj. Med årets extremt starka startfält visar vinnaren ett hantverk av sällan skådat slag!”

-        Det har varit det starkaste startfältet i tävlingens historia och Anders Oskarsson är en god representant för den utveckling som sker inom svenskt konditorhantverk idag. Vi har fått se bakverk från alla deltagare på en nivå som man inte trodde var möjligt, både utifrån smak och det visuella uttrycket, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, som arrangerar tävlingen Årets Konditor.

Syftet med Årets Konditor är att lyfta fram konditori som det hantverk det är, att stimulera utveckling och kreativitet inom branschen samt att få unga att intressera sig för yrket. Konditorer från hela landet ansöker till tävlingen för att göra upp om den eftersträvansvärda titeln Årets Konditor – tillika Svensk mästare i konditori.

Anders Oskarssons vinnande tävlingsbidrag:
Tårta: Balette siluette. Svartvinbärstårta med kardemumma, brynt smör, gräddfil och havre.
Tartalette: Svansjön. Hasselnöt och pärontartalette med ingefära, citron, grön shisho och vitt te.
Chokladpraliner: Havtornstryffel med salt kola och hasselnötscrisp. Rödvinbärsganache med hallon och långpeppar.
Hemligt bakverk: Mini prinsesstaco med krämig vaniljgrädde, skogshallongele, smörbrynt mandelmassa och citrongryn

Som vinnare av Årets Konditor 2015 bär Anders Oskarsson den eftersträvansvärda mästartiteln Årets Konditor och representerar branschen under ett års tid.

På andra plats kom Frida Leijon, från Uppsala. Frida är konditor på Güntherska Hovkonditoriet i Uppsala.

På tredje plats kom Anicka Larsson, från Gotland. Anicka är konditormästare på Handgjort Stockholm i Stockholm.

För ytterligare information kontakta:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
Tel. 070-36 46 794 E-post: martin@bageri.se

För intervju med vinnaren i Årets Konditor 2015, kontakta:
Johan Axelsson, presskontakt Prat PR
Tel: 070-910 10 43 E-post: johan.axelsson@prat.se

Om Årets Konditor
Årets Konditor är det svenska mästerskapet för professionella konditorer. Tävlingen arrangeras för att lyfta det hantverk som dagligen sker på landets alla konditorier och för att ytterligare stimulera utvecklingen och kreativiteten inom branschen. Tävlingen anordnades första gången 1988 och arrangeras i år den 8-9 oktober under Bak- & Chokladfestivalen på Älvsjömässan. Arrangör av Årets Konditor är branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och huvudsponsor är Arla.

Om Sveriges bagare & konditorer
Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Förutom Årets Konditor arrangerar organisationen bland annat Årets Bagare, Mack-SM samt driver Svenska Bagarlandslaget och Svenska Konditorlandslaget. För mer information: www.bageri.se

Taggar: