Årets sommarfrimärken illustrerar kafferepet - med sju sorters småkakor

Hela svenska folket bakar och bjuder på kafferep med välfyllda kakfat mer än någonsin. Vi vill åter njuta av en kaffe med bakverk till och tillbringa timmar på mysiga och lite gammaldags konditorier. Kaktrenden uppmärksammas nu i och med årets sommarfrimärken: Sju sorters småkakor.

Den 8 maj släpper Posten årets sommarfrimärken med småkakor illustrerade. Idén till frimärkena kommer ur den enorma populariteten som råder kring småkakor. Småkakorna vittnar om en svunnen tid med lyxiga kafferep och välfyllda kakfat. Det är en starkt växande trend kring de angenäma bakverken.

Johan Hörberg debuterar som formgivare av frimärken i och med årets sommarfrimärken: Småkakor. Johan Hörbergs första tanke med frimärkena Småkakor var att ge illustrationerna rörelse och energi.

- Efter lite skissande för hand bestämde jag mig för att sätta kakorna i centrum. De flyger runt som ett givet samtalsämne vid det dukade kaffebordet och påminner om sommarens höjdpunkter: fikastunder i bersån, på stranden eller ett konditori någonstans i Sverige, säger Johan Hörberg.

Sveriges bagare & konditorer, som är proffs på fika, välkomnar de nya frimärkena. Även om kakor, fika och tårtor är en ständig trend för branschorganisationen, har det heta uppsvinget i trenden inte gått dem obemärkt förbi.

- Nu vill alla baka och fika med kakfat fyllda med de mumsigaste kakor. Att vara konditor är superhett och vi gläder oss åt att det prestigefyllda hantverket uppmärksammas med årets sockersöta sommarfrimärken, säger Martin Lundell, VD på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, som arbetar för att uppmärksamma yrket och branschen.

Småkakan är söt både i smak och utseende.

Redan under medeltiden fanns yrkesbagare i Sverige; huvudsakligen bakades kringlor vilket även är känt från kontinenten sedan 400-talet. Då ingredienserna till småkakan - mjölet, smöret, sockret och fyllningen visade på välstånd var småkakor något mycket exklusivt.

Småkakor bakas oftast på en deg baserad på mjöl, smör, socker och olika smaksättare t ex korinter, kakao, sylt. Seden med de sju småkakorna är känd sedan slutet av 1800-talet. Traditionen kommer sig troligen av att värdinnorna tävlade i att överträffa varandra i antalet bakverk vid bjudningarna. Sju kakor ansågs vara god ton, bjöds det fler ansågs värdinnan vara högfärdig och färre än sju sorter visade på snålhet.

Kafferepet, i den form som vi känner, med sju sorters hembakade kakor, med vackert dukade bord och med den finaste kaffeservisen blev en typisk umgängesform i början av 1900-talet.

Fakta om de nya frimärkena
Frimärkena, som har formgivits av Johan Hörberg, har tryckts med offset. Förpackningen är ”Kakor på rad” frimärke på rulle och ”Småkakor” häfte/10 st självhäftande frimärken valör 6 kr, för inrikes brev.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
Mobil: 0703 - 646 794

Kristina Olofsdotter, Chef Utveckling & Design, Posten Frimärken
E-post: kristina.olofsdotter@posten.se

För bilder, kontakta:
Malou Rönnmark, Prat PR, presskontakt
Mobil: 0707 - 94 42 64
E-post: malou.ronnmark@prat.se

Om Sveriges bagare & konditorer: Sveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har cirka 500 medlemsföretag. För mer information: www.bageri.se

Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 40 miljarder SEK och cirka 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.