Inget prinsessbröllop utan tårta

När Prinsessan Madeleine gifter sig med Chris O’Neill den 8 juni vill alla Sveriges bagerier och konditorier låta folket vara med och fira.

Runt om i landet har konditorerna tagit fram sina bästa tårtrecept för att förmedla de svenska tårttraditionerna och hjälpa folket att fira med kungafamiljen.

– Glädjen över bröllopet har verkligen smittat av sig och konditorierna runt om i landet laddar nu som bäst inför den stora dagen med tårtor av alla de slag, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.
– När Kronprinsessan Victoria gifte sig blev det rusning efter prinsesstårtor och prinsessbakelser. Vi hoppas alla vill vara med och fira prinsessan och Chris när de gifter sig på lördag.

Ursprungsreceptet till prinsesstårtan härstammar från Prinsessornas kokbok som utgavs på 1930-talet av hushållsläraren Jenny Åkerström. Hon undervisade bland andra prinsessorna Märtha, Margaretha, och Astrid (döttrar till prins Carl och Prinsessan Ingeborg). I boken heter tårtan "Grön tårta" men den fick sedan namnet "prinsesstårta" eftersom prinsessorna sägs ha varit speciellt förtjusta i den.

För mer information och tips på tårtor kontakta gärna:

Martin Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer
Mobil: 0703-646 794

Bilder finns att ladda ner på www.bageri.se.

Sveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har ca 500 medlemsföretag. För ytterligare information se: www.bageri.se