Maria Johansson från Karlstad till final i Mack-SM 2014

Spännande smakkombinationer som möter klassiska råvaror står i fokus när Maria Johansson från Karlstad är med och gör upp om vem som skapar Sveriges godaste macka i Mack-SM 2014. Finalen avgörs den 6 november på Mitt Kök-mässan i Stockholm. Bakom tävlingen står branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Maria Johansson är en av de åtta som tagit sig till finalen av Mack-SM, där de tävlar om vem som skapar Sveriges bästa macka. Bland bidragen finns alltifrån ärt-hoummous till rökt sik från Vättern. Flera av finalisterna har tolkat svenska klassiker på nytt vis, och andra har inspirerats av medelhavssmaker. Bröden, som utgör basen i finalmackorna, visar mångfalden av brödsorter vi har i Sverige. Finaljuryn kommer att få smaka på allt från ciabatta, bagels och tortillabröd till surdegsbröd och klassiskt svenskt knäckebröd.

De tävlande ska färdigställa 20 mackor var under den 45 minuter långa finalen. En expertjury bedömer mackorna utifrån satta kriterier: smak, utseende, nyttighet, nytänkande, samt effektiviteten i tillverkningen. Utmaningen är att skapa ett helhetskoncept, en kostnadseffektiv lunchmacka som är både mättande och nyttig. I juryn sitter såväl Brödinstitutet som en matskribent, representanter från Bagarlandslaget samt Årets Bagare 2014.

-       Mackorna som skapas i Mack-SM är små mästerverk. De visar prov på kunskap om smakkombinationer och konsistenser utöver det vanliga. Det är roligt att se att årets finalister i Mack-SM lyckats kombinera klassiska svenska råvaror på ett nytänkande sätt, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som arrangerar Mack-SM

Maria Johansson, 27 år från Karlstad, arbetar till vardags som kallskänka på Swenströmskas Stenugnsbageri. Hennes macka, som heter ”I

-       Jag är stolt över min macka som är en god macka med hemlagade pålägg och som hyllar mitt landskap Värmland. Jag ser fram emot att presentera den för juryn, säger Maria Johansson.

Pressinbjudan: Välkommen till Mack-SM 2014
Journalister är varmt välkomna till finalen på Mitt Kök-mässan den 6-9 november. OSA till elisabeth.ekstrand@prat.se senast den 1 november.

Program för Mack–SM:
6 november

Kl. 10:30-11:15 – Tävling för heat 1
Kl. 11:45-12:30 – Tävling för heat 2
Kl 14:00 - prisutdelning

Segraren i Mack-SM 2014 vinner ett stipendium på 10 000 kronor att använda i branschrelaterat utbildningssyfte. Mer information om finalister och tävlingsmackor finns nedan.

Högupplösta bilder på finalister och mackor kan laddas ner på www.mack-sm.se.

Följande 8 tävlande är uttagna till final i Mack-SM 2014:

Maria Lakatos, 47 år från Jönköping, tävlar med mackan ”Sensommarens rökiga kyss”

Sanna Trygg, 25 år från Uddevalla, tävlar med mackan ”Söt italienare”

Emelie Köhler, 27 år från Jönköping, tävlar med mackan ”Skogens konung”

Maria Johansson, 27 år från Karlstad, tävlar med mackan ”I

Lotta Svensson, 41 år från Jönköping, tävlar med mackan ”Småländsk idyll”

Sara Lidell, 22 år från Leksand, tävlar med mackan ”Knäckeklämma”

Jenny Roshage, 28 år från Bromma, tävlar med mackan ”Rökt valnöt”

Morgan Stockhaus, 31 år från Simrishamn, tävlar med mackan ”Ärtiga torsdagsmackan”

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer som arrangerar Mack-SM
Tel. 08-762 67 94, 070-364 67 94
E-post: martin@bageri.se

Elisabeth Ekstrand, presskontakt Mack-SM
Tel. 0707-900 293
E-post: elisabeth.ekstrand@prat.se

Sveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har cirka 450 medlemsföretag. För ytterligare information se: www.bageri.se.