Sänkt konditorimoms glädjebesked för branschen

Regeringens förslag idag att momsen på konditoritjänster ska sänkas från 25 till 12 procent den 1 januari 2012 tas emot med stor glädje av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Tre av fyra konditorier planerar att anställa personal efter momssänkningen och sju av tio företag bedömer att de kommer att anställa personer som är mellan 20 och 24 år gamla.

Det var efter påtryckningar från Sveriges bagare & konditorer som regeringen i sitt förslag i våras om sänkt restaurangmoms beslutade att en momssänkning även skulle gälla för konditoribranschen. Enligt utredningen behöver det inte röra sig om mat eller dryck av något särskilt slag eller mängd, det kan lika väl vara en kopp kaffe och en tårtbit som en middag och kan levereras av en restaurang, ett konditori eller en cateringfirma.

­- Det är glädjande att regeringen prioriterar sänkt konditorimoms trots det minskade reformutrymmet. Beslutet är ett lyft för bageri- och konditoribranschen som är en pressad bransch med höga personalkostnader och låga marginaler. Med sänkt moms kan fler nyanställa, säger Martin Lundell, vd Sverige bagare & konditorer.

Fler nya jobb efter momssänkning
Bagare och konditorer är skickliga hantverkare som ägnar mycket tid åt att skapa både vackra och goda bakverk. Därför är bageri- och konditorinäringen en stor och arbetskraftsintensiv bransch som sysselsätter kring 15 000 personer och det är vanligt att upp emot hälften av företagens intäkter går till löner.

I en undersökning som Sveriges bagare & konditorer gjort inför momssänkningen, uppger tre av fyra konditorier att de planerar att anställa personal när konditorimomsen sänks, 70 procent av de nyanställda väntas vara i 20-årsåldern. Sex av tio företag uppger att de även planerar nyinvesteringar och renoveringar vid sänkt moms.

- Med en lönsamhetsmarginal i branschen på bara en procent har många av landets konditorier under många år varit tvungna att prioritera bort nyanställningar och investeringar, men med halverad konditorimoms blir det möjligt att bidra till regeringens målsättningar om fler jobb och ökad konkurrenskraftighet. Den 1 januari 2012 bakar vi med 100 procent glädje och 12 procent moms, avslutar Martin Lundell.

För mer information kontakta gärna:
Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer
Mobil: 0703-646 794

Bild på Martin Lundell bifogas med utskicket.

Sveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har ca 500 medlemsföretag. För ytterligare information se: www.bageri.se