Sarah Wennström från Gällivare vinnare i Mack-SM 2012

Report this content

Nu har Sveriges bagare & konditorer utsett Sveriges mest välsmakande, trendiga och nyttiga macka. Vinnare i Mack-SM 2012 är Sarah Wennström från Gällivare med mackan ”Rendröm” som består av ett vitt surdegsbröd med philadelphiaost smaksatt med wasabi, röd mangold, rökt och gravat renkött, marmelad med äpple, ingefära och vanilj samt ärtskott och inlagda morötter. På andra plats kom Pia Frederiksen från Östersund och på tredje plats Malin Larsson från Sandviken.

Mack-SM arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. I finalen som avgjordes idag, under Mitt Kök i Stockholm, tävlade åtta bagare och konditorer från Slöinge i söder till Gällivare i norr. Uppgiften var att göra Sveriges godaste lunchmacka - en modern och näringsriktig macka som är lätt att ta med sig. Möjligheten att äta mackan på språng bedömdes tillsammans med smak och utseende, nytänkande, tillvägagångssätt och effektivitet.

Vinnaren Sarah Wennström lyckades bäst enligt juryn som motiverar beslutet enligt följande:

”Med lokal anknytning, rätt nyttigt och väl genomtänkt koncept är den här mackan helt rätt i tiden. Med sina rena smaker är den här norrlandshälsningen en ”Rendröm”.”

– Bröd är fantastiskt, något som Sarah visat bevis på här idag. Genom Mack-SM hoppas vi belysa lunchmackan som det kompletta lunchalternativ den faktiskt är.  Att ta fram en macka som är både god, nyttig och mättande samtidigt som den är lätt att ta med sig är ett riktigt konsthantverk.  Enligt Livsmedelsverket bör nio av tio svenskar äta mer fullkorn. Då bröd är den största källan till fullkorn borde nio av tio svenskar äta mer bröd och då är lunchmackan ett gott alternativ, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

De åtta finalisterna fick inför en expertjury färdigställa 20 mackor var på 45 minuter. Segraren i Mack-SM vinner förutom äran att ha gjort Sveriges allra bästa lunchmacka även ett stipendium på 10 000 kronor att använda i branschrelaterat utbildningssyfte.

- Det här känns fantastiskt kul. Jag är ärad men lite chockad att just min macka har utsetts till Sveriges godaste, det var ett så starkt startfält. Nu ser jag fram emot ett spännande år, säger Sarah Wennström, 22 år, konditor och kallskänka på Bageri Baktanke i Gällivare.

På andra plats kom Pia Frederiksen, 43 år, kallskänka på Wedemarks konditor och bageri i Östersund med ”Solhälsning från Jämtland”, en macka på surdeg med morötter, rotfruktschips och lax. På tredje plats kom Malin Larsson, 20 år, kallskänka på Hansens Café & Bageri i Sandviken. Tävlingsmacka: ”Chèvre Italia”, ett surdegsbröd med chevrè, parmaskinka, valnötter och fikonchutney.

Juryn i Mack-SM 2012

Günther Koerffer
Juryns ordförande i Mack-SM. Vice ordförande i Sveriges bagare & konditorer. Ägare till Günthers Brödstuga i Ulricehamn.

Tommy Myllymäki
Årets Kock, Silvermedaljör i Bocuse d’Or och nu senast Mästare i Kockarnas kamp på TV4

Elisabeth Johansson
Kallskänka på Peters Konditori i Falkenberg. Vinnare i Mack-SM 2011

Johan Sandelin
Chefskonditor på Vete-Katten i Stockholm. Konditor i Kocklandslaget som precis vunnit OS-guld.

Anders Levén
Känd radio- och TV-kock

Catarina Bennetoft
Talesperson på Brödinstitutet

Kristina Valentin
Journalist på Allt om Mat

Moa Brink (metodjury)
Medlem av det svenska bagarlandslaget (kom fyra i bagar-VM tidigare i år). Arbetar på PO Choklad & konditori i Stockholm

Vinnare:
Sarah Wennström

Andra plats:
Pia Frederiksen

Tredje plats:
Malin Larsson

Delad fjärdeplats:
Lennart Ahlenius
Moa Gustafsson
Susanne Jalker
Louise Tubbin
Jenny Roshage

För högupplösta bilder från finalen besök www.mack-sm.se där det också finns mer information om deltagarna samt recept på alla tävlingsmackor.

För ytterligare information om Mack-SM, kontakta:
Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer
Tel. 08-762 67 94, 070-364 67 94
E-post: martin@bageri.se

För intervjuer med vinnarna, kontakta:
Malou Rönnmark, presskontakt Mack-SM
E-post: malou.ronnmark@prat.se

Om Sveriges bagare & konditorer
Sveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har cirka 450 medlemsföretag. För ytterligare information se: www.bageri.se.

Taggar: