Ny ordförande för basindustrins samarbetsorganisation

Report this content

Lars-Eric Aaro, VD LKAB, är sedan den 1 september i ny ordförande i SKGS. Aaro efterträder Bo Annvik, vice VD, Outokumpu.

I rollen som ordförande för SKGS kommer Lars-Erik Aaro arbeta för att tydliggöra basindustrins roll för Sveriges ekonomi och välfärd. Basindustrin i sin tur är helt beroende av en stabil energipolitik och konkurrenskraftiga elpriser.

- SKGS vill bidra till en konstruktiv diskussion kring elanvändning och elproduktion. Basindustrin står ensamt för mer än en tredjedel av Sveriges exportintäkter och sysselsätter direkt och indirekt 400 000 personer. Att den svenska basindustrin vidareförädlar el med låga koldioxidutsläpp gör inte bara Sverige till vinnare, utan är också bra ur ett globalt klimatperspektiv, säger Lars-Erik Aaro i en kommentar.

För ytterligare information:
Lars-Eric Aaro, ordförande SKGS: 0920-38 101
Lina Palm, presskontakt SKGS: 070‐397 14 49

SKGS är ett samarbete mellan de fyra branschföreningarna Skogsindustrierna, Plast- & Kemiföretagen, SveMin och Jernkontoret. SKGS arbetar med den svenska basindustrins energifrågor. Basindustrin sysselsätter 400 000 personer och har ett exportvärde på 409 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, Tel. 08-762 72 60, Fax 08-611 71 22, www.skgs.org

Taggar: