Efter döden kan allt gå fel

Report this content

Inte mer än knappt var tionde person skriver ned sina önskemål när det gäller den egna begravningen. Därmed överlåter man på dem som blir kvar att ”gissa” hur den avlidne skulle ha velat ha sitt sista avsked. Just nu genomför Sveriges Begravningsbyråers Förbund, SBF, en rikstäckande annonskampanj i utvalda magasin och kvällspress med budskapet ”En hyllning till livet”. Budskapet med kampanjen är att få människor att fylla i sina önskemål kring den egna begravningen att den just blir ”En hyllning till livet”.  I kampanjen porträtteras ett antal karaktärer med tydliga intressen i livet och visar hur fel det kan bli när man inte i förväg har berättat eller skrivit ner.

Vissa bryr sig inte om hur den egna begravningen en gång kommer att bli medan andra har mycket bestämda åsikter. För de anhöriga är begravningen å andra sidan alltid av stor betydelse som ett led i sorgebearbetningen. En fin och personlig begravning som speglar det liv personen levde kan hjälpa till att lindra sorgen.

Ulf Lernéus, Förbundsdirektör i SBF, menar att mycket mer kan göras för att underlätta för de anhöriga, när stunden är inne.

Inte ens tio procent av alla som avlider har fyllt i någon form av önskemål när det gäller den egna begravningen. Ofta innebär det att anhöriga står handfallna i en redan uppslitande och svår situation utan att ha en aning om hur vederbörande ville ha det. Idag är det svårare än någonsin med människor som har flyttat från sin födelseort, har barn från flera äktenskap och nya relationer med mera.

Annonskampanjen för utvalda magasin och kvällspress porträtterar ett antal karaktärer med tydliga intressen och visar hur fel det kan bli när man inte i förväg berättar hur man vill ha sitt sista avsked.

-Sex av annonserna är anpassade helt efter titlarna på magasinen de går i, medan annonsen för kvällspress har ett mer generellt budskap, berättar Ulf Lernéus.

Kampanjen smygstartar vecka 11 och pågår i tre månader.

För mera information, kontakta:

Ulf Lernéus                                                                  Åsa Scharin
Sveriges Begravningsbyråers Förbund                  asa@scharin.com
ulf.lerneus@memento.se
Tel: 08-556 811 80, 070-349 65 65                        Tel: 0709-220 211

Om Sveriges Begravningsbyråers Förbund (SBF)

SBF är en bransch- och medlemsorganisation för ca 400 begravningsbyråer. Förbundets byråer står tillsammans för över hälften av alla begravningar i Sverige. SBF vill bland annat aktivt medverka till att olika åsikter och önskemål från individen ska kunna tas till vara på ett bättre sätt.