"Barbenheimer" gör succé – biohelgen årtiondets mest besökta

Report this content

"Barbenheimer" + bio = succé. I helgen gick de hett efterlängtade filmerna "Barbie" och "Oppenheimer" upp på biografer över hela Sverige. Den gångna biohelgen blev den mest besökta julihelgen på över tio år. Samtidigt säljer medlemslubben Biopasset tusentals nya pass, vars trejde säsong erbjuder "Barbie" som bonusfilm.

De omtalade biopremiärerna "Barbie" och "Oppenheimer" har i helgen lockat rekordmånga till biograferna. Med över en kvarts miljon biobesök räknas helgen till den mest besökta på över tio år.

Återigen visar publiken att biografen har ett stort värde i deras liv. I Chris Nolan och Greta Gerwig har vi fantastiska filmskapare som gör sina filmer för att de ska upplevas på bio, säger Peter Fornstam, Ordförande i Sveriges Biografägareförbund.

Det var inte bara "Barbenheimer" som lockade publiken till salongerna runt om i Sverige. En fjärdedel av biobesökarna såg andra filmer. I den breda repertoaren går även filmer som "Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One", "Elementärt", "Indiana Jones and the Dial of Destiny" och "Forever" att se.

Det är glädjande att även dessa filmer hittar sin publik på Sveriges biografer, fortsätter Fornstam. Sedan är det förstås extra roligt att "Barbie" är bonusfilm i Biopasset vars tredje säsong redan sålt tusentals nya biopass. Det lovar gott inför en spännande filmhöst på bio.

Medlemmar av bioklubben Biopasset kan se "Barbie" och en rad andra utvalda biofilmer till halva priset. Den tredje säsongens utvalda filmer släpptes nyligen och 2 000 biopass har sålts hittills.

För mer information vänligen kontakta:
Peter Fornstam, Ordförande Sveriges Biografägareförbund
peter@svenskabio.se

Om Sveriges Biografägareförbund
Sveriges Biografägareförbund är en ideell förening med ändamål att sammanföra och sammanhålla Sveriges biografägare.

Om Biopasset
Med Biopasset får medlemmar se noggrant utvalda biofilmer till halva priset. Biopasset är ett branschöverskridande samarbete och öppet för alla Sveriges biografer och filmdistributörer. Medlemmar kan använda Biopasset på ett stort antal biografer runt om i hela Sverige, bland annat hos Filmstaden, Svenska Bio, Cinemascenen, Eurostar och Björnbiografer.