Rekord i europeiska biobesök: 1,34 miljarder gick på bio i Europa 2019

Report this content

Den europeiska biografägareföreningen, UNIC, har släppt preliminära siffror för de europeiska biobesöken 2019. Det ser ut att bli rekord med 1,34 miljarder biobesök ‒ de bästa siffrorna sedan tidigt 90-tal och en ökning med 4,5 % i hela regionen. För EU-området, där besöken överstiger 1 miljard, är det de bästa siffrorna sedan 2004.

Trots att de slutgiltiga siffrorna inte kommit in så konstaterar UNIC att biointäkterna från europeiska biografer kommer att överstiga nära 90 miljarder kr (€8,5 miljarder). En ökning med över fem miljarder kr sedan 2018.

Enligt UNIC så är det inte bara de internationella titlarna som drivit på utvecklingen. Även framgångsrik inhemsk produktion har vunnit över biopubliken. Exempel på detta är Danmark där två av de fem mest sedda biotitlarna är danska och i Finland kom en finsk film in bland topp fem.

I Danmark är den inhemska filmens andel av biopubliken nära 24 procent och danskarna går på bio totalt 2,3 gånger per år. Även när våra baltiska grannar går på bio är det i över 20 procent av fallen inhemsk film de går och ser.

Starkast inom EU är Frankrike med en 35-procentig andel för den inhemska filmen. Ohotad etta inom Europa är Turkiet där hela 54 procent av publiken ser turkisk film.

I Danmark och Finland steg biogåendet med totalt 1,6 procent respektive 4 procent. I vårt grannland Norge var det tuffare, där sjönk besöken med 6,8 procent. Trots detta hade den norska inhemska filmen en andel på 16,1 procent av besöken.

‒ Det blev ett fantastiskt bioår i Europa, säger Peter Fornstam, ordförande i Sveriges Biografägareförbund. De länder som går bäst har också en bred och stark inhemsk filmproduktion, vilket visar hur viktiga dessa filmer är för biobesöken.

Läs mer i bifogad pressrelease från UNIC.

För mer information vänligen kontakta:
Peter Fornstam, ordförande Sveriges Biografägareförbund
peter@svenskabio.se