Är framtiden elektrisk? Pressinbjudan till seminarium om energieffektiv kollektivtrafik

Förnybar energi är bra, men använder vi den effektivt?
Boka den 9 oktober för ett spännande seminarium i Stockholm med BR och BIL Sweden, om energieffektiv kollektivtrafik och elbussar.

Teknikutvecklingen för bussar är på väg att ta ett stort språng framåt, bort från fossila drivmedel och på väg till miljövänligare alternativ. Men tillgången på förnybara drivmedel är begränsad. Har samhället råd med kollektivtrafik som slösar med energi? Bussar med eldrift finns redan i många varianter, från hybridbussar till rena elbussar. Vilken potential finns i elektrifiering och andra sätt att skapa en effektivare och renare kollektivtrafik?
Välkommen till en konferens där vi presenterar olika vägar att gå mot en energieffektivare kollektivtrafik. Under dagen tar vi upp olika aspekter - den tekniska utvecklingen, framkomlighetens betydelse och ekonomi och samhällsutveckling.

Deltar gör bland annat professor Per Kågeson, fossilfriutredningen, professor Nils-Olof Nylund, professor Christian Berggren, Leif Magnusson, Svensk Kollektivtrafik, representanter från Scania, Volvo, MAN, Bombardier Primove m fl

Hela programmet finns på www.bussbranschen.se

När? Onsdagen den 9 oktober 09.30-16.30

Var? Armémuseum, Riddargatan 13, Stockholm