Befria bussarna från trängselskatt

Befria busstrafiken från trängselskatt och öka framkomligheten genom fler busskörfält i Stockholm. Det skriver Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) i ett remissyttrande till Finansdepartementet angående framställan om förändrad trängselskatt.

I framställan föreslås ett antal åtgärder i syfte att skapa en effektiv trafikstyrning, förbättrad miljö och ökad kollektivtrafik samt ökade skatteintäkter.
– Rätt utformad kan trängselskatten tillsammans med prioritering av kollektivtrafikens framkomlighet leda till minskad trängsel och köbildning, vilket var huvudsyftet med denna lagstiftning. Om förslaget genomförs så frångår de huvudsyftet med trängselskatten och den blir istället en allmän inkomstkälla för staten. Mot den bakgrunden är BR starkt kritisk till förslaget, säger Göran Forssén, vd för BR.
   BR är också kritisk till förslaget att trängselskatten ska betalas för tunga fordon över 3,5 ton totalvikt. Idag är bussar över 14 ton befriade från trängselskatt, men riskerar enligt förslaget nu att omfattas av trängselskatt.
– All busstrafik minskar bilkörningen och trängseln på vägarna så därför bör även bussar under 14 ton undantas från trängselskatt. Det snabbaste och mest kostnadseffektiva sättet är att utveckla busstrafiken i Stockholm, exempelvis med ett utvecklat system av BRT-linjer, säger Göran Forssén.

I remissyttrandet lyfter BR följande punkter:
- Trängselskatten ska primärt utformas för att minska trängseln och köbildning. När det inte är någon kö eller trängsel bör inte någon trängselskatt utgå. Trängselskatten ska inte vara en allmän statlig intäktskälla för diverse olika finansieringsbehov.

- Den prioriterade åtgärden bör vara att främst öka framkomligheten för busstrafiken genom busskörfält, signalprioritering och genom att skapa en attraktiv och välutbyggd kollektivtrafik.

- Genomfartsleder, som Essingeleden, Norra Länken, Södra Länken och Förbifart Stockholm, bör inte beläggas med trängselskatter. Dessa genomfartsleder bör ha särskilda busskörfält (flytande körfält eller reversibla körfält) vid rusningstrafik och köbildning.

- Alla bussar, även under 14 ton, och övriga kollektivtrafikfordon bör undantas från trängselskatter och vägtullar.

Ta del av hela remissyttrandet här.

Göran Forssén, tel 070-648 29 29, goran.forssen@bussbranschen.se