Besökare tvingas gå 2,3 km från bussen

Ett mycket ogästvänligt besöksmål för bussresenärer är vår nya nationalarena, Friends Arena i Solna. Det är nämligen inte möjligt att släppa av och hämta bussresenärer i arenans närhet.
– Det är nästan som man inte tror att det är sant! Istället för att åstadkomma ett välkomnande besöksmål gör man självmål! Det verkar nästan som att man inte vill ha några besökare, i alla fall inte de som reser kollektivt med buss till arenan, säger Johan Ekman ordförande för Stockholms läns Bussbranschförening och VD för Ekmanresor.

Inför landskampen Sverige-England informerade Friends Arena att bussar får parkeras vid Solna Centrum och passagerna får gå därifrån 2,3 km för att komma till arenan.

– Till landskampen arrangerades ett stort antal bussresor från hela landet. Bussföretagen tyckte att det var bedrövligt dåligt att tvingas parkera och släppa av sina passagerare så långt från Friends Arena. Jag tycker att ansvariga för arenan snarast måste göra om och göra rätt när det gäller möjligheten att ta emot bussresenärer. Det här är inget annat än en skandal, säger Johan Ekman.

Stockholms läns Bussbranschförening är en del av Svenska Bussbranschens Riksförbund.

Johan Ekman, ordförande Stockholms läns Bussbranschförening, tel 070-590 65 35
Göran Forssén, sekr. Stockholms läns Bussbranschförening, tel 076-288 84 25

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 21 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se.

Taggar: