Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist

2008-06-12

Utan förare stannar kollektivtrafiken! I dag sänder ledande före- trädare för svensk kollektivtrafik tillsammans med en rad skolor och utbildare en skrivelse till statsrådet Jan Björklund. Där uppmanas han att ingripa i branschens stora rekryteringsproblem och se till att buss- och taxiförarutbildningen återigen blir en nationell och statlig angelägenhet. Miljö- och klimatfrågorna ställer stora krav på utökning och utveckling av kollektivtrafiken. Det pågår för närvarande ett intensivt arbete mellan regeringen, myndigheterna och kollektivtrafikens aktörer att utveckla kollektivtrafiken och att öka dess marknadsandel av persontransporter. Men för att köra en buss eller taxi krävs en förare och då är det angeläget att inte bristen på förare blir den stora flaskhalsen.
Kollektivtrafikens behov av förarutbildning är mycket stort. Enbart efterfrågan av bussförare har ökat de senaste åren och trenden visar på en stark ökning i antalet nyanmälda bussförarjobb. Endast i Stockholm är behovet under år 2008 minst 1 000 bussförare. De stora bussbolagen bedriver egen förarutbildning, men de klarar i dag inte, eller endast med svårighet, sina rekryteringsbehov.

– Just nu pågår flera olika utredningar – gymnasieutredningen, körkortsutredningen och utredningen om yrkeshögskolan – som skulle kunna lösa branschens rekryteringsproblem på sikt. Men då krävs det kloka politiska beslut och att bussförarbristen inte hamnar mellan olika departement, utredningar och riksdagsutskott, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör på Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR).

I skrivelsen framför branschen krav på en sänkning av körkortsåldern till 18 år, vilket skulle göra det möjligt att införa en gymnasieutbildning så att ungdomar kan gå rakt in i yrket från skolan. Branschen vill också bibehålla och utöka ett riktat statligt stöd för yrkesutbildning av vuxna förare.

Skrivelsen till Jan Björklund finns att läsa på BRs webbplats http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Remisser/Skrivelseo mutbildningen2008-06-12.pdf

Mer information: Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 08-442 72 75 eller 073-648 72 02 Göran Hallén, utredare på BR, 08-442 72 78 Helena Gibson Ek, informationsansvarig på BR, 08-442 72 72, 070-648 24 00

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se