Bussbranschen: Ökat bussresande och fler miljöbussar

Bussresandet har ökat med 18 procent de senaste tio åren och antalet bussar blir fler och större. Den svenska ”medelbussen” är en drygt 6 år gammal flerfärgad Volvo som kör cirka 5 668 mil per år. Detta och mycket mer aktuell fakta finns att läsa i rapporten ”Statistik om bussbranschen 2013” som Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) publicerar idag.

Rapporten ger en bild av hur den svenska bussbranschen ser ut med avseende på bussar, bussföretag, bussförare, busstrafik och buss­resenärer med mera. Även siffror om trafiksäkerhet och miljö finns med i rapporten. Det är främst kvinnor och ungdomar som nyttjar bussen, framför allt för att ta sig till och från arbete och skola. Sett till antalet resor som faktiskt görs med kollektivtrafik står bussen för över 50 procent.

Mer statistik om den svenska bussbranschen:

• Totalt fanns 13 968 bussar i trafik i Sverige vid årsskiftet. Bussföretagen sysselsätter drygt 23 000 personer, till största delen bussförare.
  • Den svenska bussförarkåren består till 86 procent av män och en tredjedel av förarna är 55 år eller äldre.
  • Bussbranschen är en bransch där många utlandsfödda får arbete. En fjärdedel av alla förare är födda utanför EU27 och Norden.
  • Bussbranschen är till mycket stor del en småföretagarbransch. Endast 17 företag i branschen har mer än 100 anställda.
  • De svenska bussarna blir allt mer miljöanpassade, trafiksäkra och är involverade i få olyckor.
  • Drygt 34 procent av bussarna i den upphandlade trafiken drevs i fjol med förnyelsebara bränslen. Även eldrivna bussar och hybridbussar börjar nu komma in på den svenska marknaden.

– Statistiken visar att den svenska bussflottan blir allt mer trafiksäker och miljöanpassad. Biobränsleanvändningen har haft en kraftig utveckling och framför allt har antalet biodiesel (RME) och biogasbussar ökat. Bussen är idag det mest beskattade transportmedlet för personresor. Menar våra politiker allvar med att öka kollektivtrafiken är det hög tid att se över de ekonomiska styrmedlen och ändra straffbeskattningen på bussen, säger, Göran Forssén, vd för BR.

Hela rapporten finns tillgänglig på www.bussbranschen.se.

Göran Forssén, vd för BR, 070-648 29 29
Göran Hallén, utredare BR, 08-442 72 78, 070-648 55 99