Bussen vinnare i lågkonjunkturen?

Pressinbjudan: 2009-03-16

Det totala affärsresandet i Sverige minskar. Samtidigt ökar bussen som färdmedel vid affärs- och arbetsresor sin marknadsandel. Det gäller framför allt resor med chartrad buss men även för resor med expressbuss. På TUR-mässan presenterar Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) nya siffror och fakta om svenskarnas turist- och affärsresor med buss.

Den nyframtagna statistiken visar att bussens marknadsandel av det totala affärsresandet ökar om man jämför 2008 med 2007. Marknadsandelen för övernattningsresor med chartrad buss ökade från 2,44 % 2007 till 3,88 % 2008. För resor utan övernattning stod charterbussens marknadsandel för 2,43 % 2008 jämfört med 1 % 2007. Totalt valde över 300 000 affärsresenärer att resa med en chartrad buss i fjol. Det är nästan en fördubbling jämfört med 2007. Även fjärde kvartalet 2008 visade på ett ökande affärsresande med bussen.

– Vår tolkning är att företagen väljer bort bilen till förmån för en chartrad buss till exempel till konferensen. Ett alternativ som inte bara är flexibelt utan också bra för plånboken och för säkerheten samt gynnar miljön, säger Tommie Vesterlund, ansvarig för turistfrågor på BR.

Under TUR 2009 kommer BR att presentera fördjupad statistik över svenskarnas resande med turistbuss. Torsdag den 19 mars klockan 15.00 på scenen på Busstorget (monter E01:01) under rubriken Bussresan i framtiden kopplas rykande färsk statistik ihop med trender och tendenser hos busstillverkare och bussreseföretag. I samband med fördraget släpps en omfattande rapport med fakta och statistik över svenskarnas resande med turistbussen.

Mer information: Tommie Vesterlund, ansvarig för turistfrågor på BR, 08-442 72 77, 070-648 29 29 Helena Gibson Ek, informationsansvarig BR, 08-442 72 72, 070-648 24 00

Underlaget för statistiken kommer från Rese och Turistdatabasen (TDB) Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se