Charterbussresandet ökar för andra året i rad

Resandet med charterbuss ökar glädjande för andra året i rad även om ökningen är relativt liten med 2 000 mer resor än 2011. Detta visar en ny rapport med färsk statistik kring svenskarnas turistbussresor i Sverige och utomlands som Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) släpper i dag på Busstorget under TUR-mässan i Göteborg.

Svenskarnas totala resande ökar 2012 för femte året i rad. Personbilen är det klart dominerande färdmedlet med en marknadsandel på nästan 66 % av alla resor. Reguljärflyg och tåg kommer därefter med marknadsandelar på knappt 12% respektive nästan 11 %. Charterbussen har en marknadsandel på cirka 2 %.

I fjol gjorde svenskarna drygt 1,8 miljoner resor med charterbuss. Av de resorna gick 30 % utomlands.

– Detta är verkligen glädjande för oss i branschen som arbetar aktivt för att öka resandet med buss. Allt fler upptäcker fördelarna med bussresandet. Det är bekvämt och socialt samtidigt som man gör en insats för både miljön och trafiksäkerheten. Bussen är också ett flexibelt resesätt som tar dig från dörr till dörr. Därför fortsätter vi nu arbetet med att skapa bra förutsättningar för branschen, bland annat genom att arbeta för turistbussarnas tillgång till stationer och terminaler runt om i Sverige, säger Mikael Persson, ansvarig för turistfrågor på BR.

Tyskland är det klart största destinationslandet när svenskarna åker charterbuss utanför Sverige. Åland ligger på andra plats tätt följt av Norge på tredje plats.
När svenskarna inte åker utomlands är Stockholms stad ohotad favoritdestination. Tvåa är Dalarna trots en liten nedgång i resandet 2012. På tredje plats kommer Göteborgs stad som hade en kraftig uppgång i resandet under 2012. Att få uppleva gemenskap med andra är vanligaste syfte följt av idrottsresor. Reser vi över natten på våra resor är den klart dominerande boendeformen hotell och pensionat.

Rapporten finns att ladda ned på www.bussbranschen.se

Mikael Persson, ansvarig för turismfrågor på BR, 070-648 29 29
Agneta Weissglas, informationsansvarig BR, 070-648 24 00