En infrastrukturproposition på rätt väg

2008-10-01

Regeringens infrastrukturproposition "Framtidens resor och transporter – infrastruktur för hållbar tillväxt" som lämnades i går innebär ökade investeringar i vägar och järnvägar. Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, kommenterar propositionen.
– Det är särskilt glädjande att regeringens anslagshöjning på drift- och underhåll av vägar överensstämmer med vad Vägverket och kollektivtrafikbranschens ak- törer krävt, eftersom en förbättring av vägarna är en förutsättning för ett effektivt transportsystem. Busstrafiken står i dag för cirka 57 procent av det totala antalet personresor inom kollektivtrafiken, kommenterar Anna Grönlund, förbunds- direktör på BR.
Regeringen ökar även nyinvesteringar i vägar och järnvägar med 2,65 miljarder kronor per år. Genom ökad användning av medfinansiering kan investeringarna komma att bli ännu större. Men medfinansiering innebär att dessa resurser tas från kommuner, landsting och regioner – resurser som annars skulle ha kunnats användas till en utökad kollektivtrafik. Därför är det olyckligt att regeringen så starkt avvisar alternativet med lånefinansiering av produktiva infrastruktur- investeringar då kollektivtrafiken behöver byggas ut kraftigt. Inte minst nu när konjunkturen viker och arbetslösheten stiger är det viktigt att investeringsnivån i samhällsekonomin ökar.
Propositionen bygger på arbetet i KollFramåt och dessa tankegångar blir nu ins- titutionaliserade, vilket är mycket positivt. Däremot saknas i propositionen kon- kreta åtgärder för att utveckla kollektivtrafiken. Utan istället hänvisar pro- positionen till kollektivtrafikbranschens gemensamma arbete för en fördubblad kollektivtrafik. – För att kunna fördubbla kollektivtrafiken måste dock både branschen och staten bidra. Samtidigt vill vi från bussbranschen ge regeringen beröm för att man lyssnat till flera av våra synpunkter. Det är till exempel bra att regeringen vill ändra Jernhusen ABs bolagsordning så att bolagets fastighetsinnehav ska användas för att främja effektiviteten i transportsektorn. Men för att uppnå det nya verksamhetsmålet är det viktigt att de höga avkastningskraven för Jernhusen också sänks, annars riskerar förändringen i bolagsordningen att bli tandlös, säger Anna Grönlund.
Positivt är också, menar BR, att propositionen har ett trafikslagsövergripande perspektiv på de framtida satsningarna, där trafikverken gemensamt ska utveckla infrastrukturen. – Däremot känns förslagen på skapandet av en ny byråkratisk megamyndighet, "Infrastrukturverket", tveksamma. Att helt slå sönder resterande delar av det nu- varande Vägverket kan lätt leda till att viktiga frågor för utvecklingen av svensk busstrafik drunknar i en större organisation. Vi har heller inte fått helt klart besked om hur den nya Transportstyrelsen ska finansieras och drivas, vilket är en viktig parameter i den här frågan, säger Anna Grönlund.
Mer information: Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 08-442 72 75 eller 073-648 72 02 Göran Hallén, utredare BR, 08-442 72 78 Helena Gibson Ek, informationsansvarig BR, 08-442 72 72, 070-648 24 00

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se