EU-beslut gynnar europeiska bussresenärer

2009-04-24

Europaparlamentet beslöt i går, den 23 april, att återinföra 12- dagarsregeln. Förutsatt att det handlar om en och samma internationella resa kommer bussförare, från den 1 januari 2010, på nytt tillåtas att arbeta tolv dagar i sträck. Bussbranschens Riksförbund har tillsammans med systerorganisationer runt om i Europa målmedvetet arbetat för att få till stånd detta beslut – ett arbete som nu äntligen givit önskat resultat.
Den nuvarande kör- och vilotidslagstiftningen infördes av EUs medlemsstater i april 2007. Beslutet innebär att den så kallade 12- dagarsregeln upphävdes och därefter blev bussförare som kör mellan olika länder tvungna att vila var sjätte dag. Det har inneburit att turistbussföretagen måste anställa två förare per resa och att priserna för resenärerna ökat. Reglerna har medfört att resandet utomlands med charterbussar har minskat. Marknadsandelen för charterbussen minskade till 2,4 % 2008 från 2,9 % 2007, delvis till följd av 12-dagarsregeln. I stället har en överflyttning skett från charterbuss till flyg och bil, vilket inneburit ökad miljöpåverkan, ökad trängsel på vägar och försämrad trafiksäkerhet.
Tillsammans med den internationella organisationen IRU, International Road Transport Union, har BR och bussorganisationer runt om i Europa drivit denna fråga. – Genom ett enträget opinionsarbete har ett dåligt beslut som EU införde 2007 nu äntligen korrigerats. Och detta redan efter två år, vilket inte händer särskilt ofta i EUs byråkratiska processer, säger Tommie Vesterlund, ansvarig för turism, trygghet och säkerhet på BR, och som under ett par år drivit lobbyarbete i denna fråga. BRs insatser har varit omfattande och innefattat bland annat skriftliga remissrundor, skriftliga uppvaktningar och möten med politiker och tjänstemän internationellt, nationellt och lokalt, överenskommelser med fackliga organisationer samt debattartiklar. – Det är glädjande att politiker och beslutsfattare genom saklig argumentation kan ändra fattade beslut, säger Tommie Vesterlund. Mer information: Tommie Vesterlund, ansvarig för turism, trygghet och säkerhet på BR, 08-442 72 77 eller 070-648 29 29 Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 08-442 72 75 eller 073-648 72 02 Helena Gibson Ek, informationsansvarig på BR, 08-442 72 72 eller 070-648 24 00 Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs knappt 500 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges person- transportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se