Förändringar i ledningen för Svenska Buss­branschens Riksförbund

Ledningen i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, förändras. Marie-Louise Bergqvist, idag vice förbundsordförande, tar över ordförandeklubban efter Tomas Wallin som lämnar förbundet helt. BR inleder också en rekrytering av ny förbundsdirektör efter Anna Grönlund, som lämnar förbundet i höst för att gå till Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

– BR ska fortsatt vara bussbranschens enade och starka röst. Nu är tid att staka ut riktningen för förbundet framåt, i tider av stora förändringar inom svensk kollektivtrafik. BR representerar majoriteten av de svenska busstrafikföretagen, som i sin tur utgör basen för kollektivtrafiken. Vår kunskap och kompetens är eftersökt i utvecklingen som nu sker och vi är en självklar samarbetspart till samhällets offentliga trafikbeställare och myndigheter, säger Marie-Louise Bergqvist i en kommentar.

Marie-Louise är vice ordförande i BR och VD för samverkansbolaget Buss i Väst och har flera förtroendeuppdrag inom svensk persontransportbransch.

Det var i samband med ett extra styrelsemöte i BR fredagen den 15 juni som BRs ordförande Tomas Wallin lämnade sitt uppdrag. Han har just slutat som VD för Veolia Transport Sverige AB och kliver som en konsekvens av det även av uppdraget inom BR.

BRs förbundsdirektör Anna Grönlund slutar sin anställning i BR hösten 2012. Senast den 1 december börjar hon hos Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, och ska där arbeta med kollektivtrafikfrågor när SKL nu stärker sin organisation i och med bildandet av de nya regionala kollektivtrafikmyndigheterna runt om i landet.

– Tomas har kraftfullt drivit frågor kopplade till Ny kollektivtrafiklag och värnat vikten av ett tydligt och starkt BR. Med kunskap och erfarenhet från andra europeiska marknader har han också kunna tillföra influenser och tankar till den svenska kollektivtrafikmodellen. Det har varit stimulerande att få samarbeta med honom i styrelsen, säger Marie-Louise Bergqvist och fortsätter:

– Anna har lett förbundet under en av de mest föränderliga tiderna i svensk bussbransch. Med engagemang och stark närvaro har hon förmått att sätta BR och branschen på kartan i det offentliga Sverige. Genom att ta plats i statliga utredningar, politiska forum och myndighetsstyrelser har hon lyft bussen och bussföretagarens förutsättningar, villkor och problem. Jag och många andra kommer sakna henne men ser fram emot att fortsätta samarbeta med Anna i hennes nya roll på SKL. SKL har sedan årsskiftet en ännu viktigare roll att fylla för utvecklingen i svenska bussbranschen och för kollektivtrafikens resenärer.

För mer information kontakta:
Helena Gibson Ek, kommunikationsansvarig BR, 08-442 72 72 eller 070-648 24 00
Marie-Louise Bergqvist, ordförande BR, 031-13 98 90, 070-541 59 07

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se.