Jönköping är bästa turistsbussstaden

Jönköping utsågs till Årets Bussturiststad 2011 på Busstorget i samband med TUR-mässan i Göteborg. Prisutdelningen gick av stapeln under festliga former torsdagen den 24 mars. Umeå och Karlstad fick hedersomnämnande.

Juryns motivering till första priset lyder: Jönköpings Resecentrum är en förebild som sätter resenären i centrum, där alla typer av kollektivtrafik är integrerade i ett nätverk både när det gäller angöring och informationssystem. Genom att Jönköpings kommun är lyhörda för expressbussbolagens önskemål skapas bra förutsättningar att möta den nya kollektivtrafiklagen som inträder 2012.

Syftet med priset är att belöna och uppmärksamma den stad eller kommun som arbetar målmedvetet för att skapa goda förutsättningar för bussturism. Förhoppningen är även att priset ska bli en uppmuntran för städer och kommuner att följa det goda exemplet.

Jönköping tillsammans med fjolårsvinnaren Helsingborg kommer att representera Sverige i den europeiska tävlingen IRU City Trophy 2011, där Europas bästa bussturiststad utses.

Årets Bussturiststad 2011 arrangeras av Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR). Juryn består av Johan Ekman, Strömma Buss, Markus Jansson, BR, Joakim Palmqvist, Swebus, Kalle Lötberg, tidningen ResForum och Einar Tufvesson, Trafikverket. Som fjolårets vinnare deltar Helsingborg som rådgivare till juryn.

Mer information:

Markus Jansson, juryns ordförande, 073-648 29 29
Agneta Weissglas, t.f. informationsansvarig BR, 070-790 22 37
Carl-Gustaf Tollén,
Destination Jönköping, 0706-99 69 25

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 10 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se.