Kommersiell busstrafik har inte en chans

Det är nästan omöjligt för rent kommersiell linjetrafik med buss att utvecklas på marknaden, trots förändrad lagstiftning för att öppna upp möjligheterna. Orsaken är att den kommersiella trafiken varken kan eller får chansen att konkurrera med dagens skattefinansierade trafik.  Det framgår av rapporter från både Transportstyrelsen, Trafikanalys och Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR).

– BR har vid flertalet tillfällen poängterat de orsaker som olika myndigheter, nu senast Transportstyrelsen, lyfter fram i sina rapporter. Vi anser att det är mycket positivt att Transportstyrelsen på detta sätt bevakar att lagen om marknadsöppningen efterlevs av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, säger Mikael Persson, ansvarig för kommersiell busstrafik på BR.

Transportstyrelsen hänvisar även till Trafikanalys marknads-öppningsrapport från årsskiftet 2012-2013. Alla tre rapporterna har visat på de problem som hindrar marknadsöppningen:

• Nästan all trafik är upphandlad lång tid framöver.
  • Förutom att trafiken är upphandlad på lång sikt så måste kommersiella aktörer konkurrera med subventionerad verksamhet som till ca 50 procent finansieras via skattesedeln.
  • Kommersiell trafik får inte tillträde till terminaler och hållplatser på ett konkurrensneutralt sätt.
  • Kommersiell trafik får inte tillträde till olika informationssystem på ett konkurrensneutralt sätt.
  • Kommersiell trafik får inte tillträde till biljettsystem på ett konkurrensneutralt sätt.

Ta del av BRs rapport och länkar på www.bussbranschen.se

Mikael Persson, 070- 070 602 87 20, mikael.persson@bussbranschen.se