Mer kollektivtrafik för samma pengar

2007-12-27

Varje dag kör kollektivtrafiken motsvarande 4 varv runt jorden och släpper ut 125 000 ton koldioxid utan en enda resenär ombord på bussen. Orsaken är länstrafikbolagens ineffektiva tidtabells- planering. Detta är bara ett exempel på ineffektiviteten i svensk kollektivtrafik.

– Resursslöseriet är oerhört allvarligt inte minst för klimatet, säger Anna Grönlund förbundsdirektör för Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR. Dessutom borde de pengar som resenärerna, kommuner och landstingen betalar för kollektivtrafiken användas till att skapa bättre resemöjligheter för människor och inte försvinna på vägen genom dålig planering och ineffektiva lösningar.

Svenska Bussbranschens Riksförbund presenterar i dag en rapport som visar att det är fullt möjligt att öka kollektivtrafiken utan att kostnaderna ökar. Bara genom att öka standardiseringen av bussarna och sprida ut trafikstarterna när nya trafikavtal trätt i kraft under året kan mellan 170 och 267 miljoner kronor per år frigöras för att öka turtätheten och antalet linjer. Det skulle räcka till att hålla nästan 300 bussar i drift i ett år eller att köpa in upp till 130 nya bussar varje år. Detta ska jämföras med att det i dag används omkring 8 000 bussar i kollektivtrafiken och att det varje år säljs uppskattningsvis cirka 600 bussar för användning inom kollektivtrafiken.

– Förhållanden som bara driver upp kostnaderna utan att de lockar fler resenärer eller höjer kvaliteten måste förändras, säger Anna Grönlund. Det kan inte vara så att resenärer i olika län har olika åsikter om stoppknappens placering och barnvagnsplatsens utformning. Därför måste bussarna standardiseras. Bussföretagen måste också få större inflytande över tidtabellen. De företag som kör trafiken bör göra tidtabellen och kontrollera den med länstrafikbolaget. SL i Stockholm och Västtrafik i Västra Götalandsregionen arbetar redan på detta sätt. Då kan kostnaderna sänkas samtidigt som närheten till resenärerna ökas genom att kunskap om resenärernas krav och behov samlas in från dem som faktiskt träffar resenärerna.

Rapporten finns att ladda ned från Bussbranschens Riksförbunds webbplats.

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 10 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se

Mer information: Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 08-442 72 75, 073-648 72 02 Fredrik Gustavsson, ansvarig linjetrafikfrågor BR, 08-442 72 74, 070-648 24 36 Helena Gibson Ek, informationsansvarig BR, 08-442 72 72, 070-648 24 00