Miljöfördel bussen!

2008-03-12

Bussen är bra för miljön! En satsning på ökad och bättre busstrafik är en satsning för miljön och ett verktyg för att nå klimatmålen. Bussen är ett miljöanpassat färdmedel. Till exempel kör redan idag sju procent av de svenska bussarna på förnybara bränslen. Detta och fler goda argument om bussar och miljö finns att läsa i rapporten "Miljöfördel bussen" som Svenska Bussbranschens Riks- förbund (BR) publicerar idag.

– Genom den här rapporten vill vi sudda ut bilden av bussen som ett stort, stinkande fordon som släpper ut massor med farliga avgaser. Fakta är att en buss drar 3 liter milen, erbjuder plats åt 50 resenärer och släpper ut mindre avgaser än de flesta bilar. Bussen är ett verktyg för att nå samhällets samlade klimatmål. Vi uppmanar våra politiker att våga använda det verktyget och prioritera bussen framför bilen i sina beslut, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör BR.

Trafiken är en av de få sektorerna i samhället där utsläppen av koldioxid ökar. I EUs klimatpaket finns mål på hur mycket utsläppen ska minska fram till 2020. Ett mål är att 10 procent av bränslena inom transport- sektorn ska vara biobränseln. Här ligger bussbranschen redan långt framme med en andel på 7 procent förnybara drivmedel i busstrafiken totalt. Siffran för bussar inom den upphandlade kollektivtrafiken är 10 procent.

– Bussen är bra för miljön framför allt ur två aspekter. Om fler åker buss minskar bilkörningen. Bussen idag är modern och miljövänlig. Förnybara bränslen, miljövänligare diesel- och hybridmotorer och sparsam körning gör bussen till ett av de mest miljövänliga transportvalen, förklarar Anna Grönlund.

Rapporten finns tillgänglig på www.bussbranschen.se.

På seminariet Res miljövänligt, klockan 13.00 i morgon (13 mars), på Busstorget (monter E03:01) på TUR-mässan i Göteborg presenterar BR delar av rapporten. Under seminariet medverkar representanter från flera stora busstillverkare samt Jan Peter Bergkvist, miljöansvarig på Scandic.

För mer information kontakta: Anna Grönlund, förbundsdirektör BR,08-442 72 75 eller 073-72 02 Fredrik Gustavsson, miljöansvarig BR, 08-442 72 74 eller 070-648 24 36 Helena Gibson Ek, informationsansvarig BR, 08-442 72 72 eller 070-648 24 00 Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se