Ny styrelse för bussbranschen

2008-10-15

I samband med mässan Persontrafik 2008 höll Svenska Buss- branschens Riksförbund, BR, sin förbundsstämma. I samband med förbundsstämman valdes en ny styrelse.

BRs styrelse består av totalt nio ledamöter som växelvis väljs på två år. Mandattiden för fem ordinarie ledamöter och för två suppleanter hade vid dagens förbundsstämma gått ut.

– En av våra utgångspunkter har varit att så långt som möjligt få ledamöter från medlemsbolagens verkställande ledningar att engagera sig i BRs styrelse. Geografisk spridning samt en lämplig fördelning mellan olika verksamhetsområden i branschen har också varit viktiga parametrar i vårt arbete, sa Tomas Byberg, VD för Byberg & Nordin Busstrafik AB och sammankallande i valberedningen, när han presenterade förslaget till ny styrelse inför en välbesökt förbundstämma.

Anders Lundström, VD för Busslink Sverige AB, omvaldes som styrelsens ordförande.

Övriga ledamöter i BRs styrelse är: Marie-Louise Bergqvist, Buss i Väst AB, nyval Lars-Börje Björfjäll, Göteborgs Spårvägar AB, omval Henrik Dagnäs, Swebus AB, nyval Johan Ekman, Ekmanbuss Flexibussitet AB Jeanette Larsson, Scandorama AB Bengt-Olov Lundberg, Sjöströms Bussar Vännäs AB, omval Anna-Karin Norberg, Byberg & Nordin Busstrafik AB Tomas Wallin, Veolia Transport i Sverige AB

Suppleanter i BRs styrelse är: Johan Eskengren, Arriva AB, nyval Ken Forsberg, Forsbergs Buss AB Mikael Nilsson, Tjörnarps Buss och Åkeri AB. Omval

Fakta Persontrafik: Persontrafik 2008 är en fackmässa för alla som är verksamma inom kollektivtrafiken i Norden. Mässan arrangeras den 15-17 oktober av Svenska mässan i samarbete med Svenska Bussbranschens Riksförbund och Svensk Kollektivtrafik. I anslutning till mässan arrangeras en gemen- sam konferens som behandlar aktuella frågor inom kollektivtrafiken. Läs mer på www.persontrafik.se.

För mer information kontakta: Anders Lundström, förbundsordförande BR, 070-577 87 57 Helena Gibson Ek, informationsansvarig BR, 070-648 24 00

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se