Nya storregioner dödsstöten för svensk expressbusstrafik

2008-05-27

Idag släppte regeringens samordnare sin rapport om en förändrad regionindelning av Sverige. Minst nio nya stora regionkommuner kommer att bildas. Förbudet för expressbussar att ta upp resenärer som vill resa inom ett län eller en region kommer med den nya regionindelningen att leda till att en stor del av dagens långväga busstrafik tvingas till nedläggning.
Passagerarna på expressbussen är framförallt studenter som ska hälsa på familj och vänner, pensionärer som reser till barn och barnbarn och låginkomsttagare som genom det låga priset har expressbussen som enda resealternativ. I arbetet med att skapa de nya regionerna har expressbusstrafiken inte alls utretts.
De nya storregionerna ska bedriva lokal och regional kollektivtrafik. Förslaget innebär att en stor del av dagens expressbusstrafik hotas av nedläggning eftersom det med nuvarande lagstiftning är förbjudet för expressbussar att ta upp resenärer som bara vill resa inom ett län. Ett stort antal linjer och delar av linjer med många resenärer som i dag körs mellan län kommer i framtiden att gå inom en och samma region. Därmed försvinner lönsamheten för flertalet linjer och expressbussbolagens möjligheter att bedriva sina verksamheter. Dessutom kommer regionernas och kommunernas kostnader att öka, eftersom expressbusstrafiken med sina låga priser och som i dag körs helt utan skatte- pengar ersätts till en del med skattefinansierad busstrafik.
– Sammanslagningen av länen till regioner måste gå hand i hand med en ansvars- full avreglering av expressbusstrafiken för att pensionärernas och studenternas möjligheter att resa inte ska begränsas radikalt i framtiden. På ett fåtal platser runt om i landet finns det goda exempel där expressbussarna tillåts ta upp resenärer även inom länet – det är dock avhängigt av den goda viljan hos länets trafikhuvudman. Så får det inte vara i ett Sverige som vill stimulera entreprenör- skap och företagande, kommenterar Anna Grönlund, förbundsdirektör i Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) och fortsätter: – Ta bort förbudet mot att ta upp resenärer som vill resa inom ett län och läns- trafikbolagens rätt att säga nej till långväga busstrafik inom regionerna. Ge istället bussbolagen tillstånd att köra långväga linjetrafik med krav på tidtabell, kontinuitet och kvalitet. Då kommer expressbussen i framtiden att kunna erbjuda resenärerna resor till låga priser till ännu fler orter i landet. Dagens regler är rester från ett otidsenligt system. Öka istället resenärernas valfrihet och skapa fler resealternativ på marknadens villkor.
Mer information: Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 08-442 72 75 eller 073-648 72 02 Göran Hallén, utredare på BR, 08-442 72 78 Helena Gibson Ek, informationsansvarig på BR, 08-442 72 72, 070-648 24 00

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se