Nytt branschpris belönar satsningar på bussturism

2009-01-30

Varje år väljer omkring fyra miljoner resenärer turistbussen för sin resa. En resa som inte bara skapar trevliga reseminnen utan också ekonomisk tillväxt i Sveriges städer och kommuner. För att lyfta fram goda exempel på orter som jobbar aktivt med att främja bussturismen instiftar Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) och branschtidningarna ResForum och TrafikForum ett nytt branschpris - Årets Bussturiststad 2009.

Vinnaren koras den 19 mars på Busstorget, under TUR-mässan i Göteborg. Priset delas ut för att uppmärksamma och belöna den stad eller kommun som arbetar målmedvetet för att skapa goda förutsättningar för bussturismen. Priset ska också ses som en uppmuntran för städer och kommuner att följa det goda exemplet. De som investerar i goda förutsättningar för bussturism får dessutom en ekonomisk tillväxt vad avser turism.

– Vi vill visa på bra exempel där man arbetar målmedvetet och effektivt för att skapa goda förutsättningar för bussturismen. Genom att vi berättar om goda exempel inspirerar vi andra städer och kommuner till att satsa på den här formen av turism, säger Anders Örnevall, redaktionssekretare på branschtidningen Resforum.

Vinnaren kommer att representera Sverige i den europeiska tävlingen IRU City Trophy 2009, där Europas bästa bussturiststad utses. Den europeiska prisutdelningen äger rum på mässan Bus World 2009 i belgiska Kortrijk i oktober.

– Bussturismen är en viktig del av den totala svenska turistnäringen. Landets bussresearrangörer och expressbussföretag gör det möjligt för många olika grupper av människor att ta del av vad hela Sverige erbjuder. Samtidigt genererar detta resande sysselsättning och inkomster, något som vi vill lyfta fram med detta pris, säger Tommie Vesterlund, ansvarig för turism på BR.

Det är öppet för alla att nominera kandidater. Sista dag för nomineringar är den 24 februari. Mer information om priset och nomineringsmöjlighet finns på www.bussbranschen.se.

Vinnaren utses av en jury som består av Johan Ekman, vice vd på Strömma Buss AB, Joakim Palmqvist, vd på Swebus Express, Tommie Vesterlund, ansvarig för turism på BR och Anders Örnevall, redaktionssekreterare på ResForum.

Mer information: Tommie Vesterlund, ansvarig för turism på BR, 08-442 72 77 Anders Örnevall, redaktionssekreterare, ResForum, 070-578 85 72 Carin Wikström, projektledare för tävlingen, Mentor Communications AB, 08-522 253 04