Satsa kollektivtrafikpengarna rätt – satsa på buss

Hur får vi mest kollektivtrafik för pengarna? Hur kan kapacitetsstarka bussystem, BRT eller superbussar, bidra till en fördubblad kollektivtrafik? När får vi den första svenska fullskalesatsningen på kapacitetsstarka, miljövänliga och ekonomiskt fördelaktiga bussystem av BRT-modell i Sverige?

Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) tillsammans med BIL Sweden inbjuder till ett seminarium om moderna framtidslösningar för en svensk kollektivtrafik. Runt om i Sverige finns det planer på att bygga spårväg för tiotals miljarder kronor. Skälen brukar vara att man vill bygga upp en energisnål kollektivtrafik med hög kapacitet och små utsläpp av växthusgaser. Varför väljs spårvagn, när moderna bussystem har lika bra eller bättre miljöprestanda? Vi uppmanar landets politiker att utreda alla alternativ när beslut om framtida statsmiljöer ska fattas.

Under seminariet presenteras en rapport som konsultföretaget WSP tagit fram på uppdrag av BR och BIL Sweden med flera. En rapport som livligt debatterats under våren. Rapporten jämför traditionell busstrafik, Bus Rapid Transit (BRT) och spårvagn bland annat när det gäller kostnader, miljöpåverkan, passagerarkapacitet, restid och flexibilitet. Jämförelser som är såväl generella som konkreta och belyser planerade satsningar på utbyggd kollektivtrafik. Flera intressant internationella exempel på BRT-satsningar lyfts också fram. Hur vi satsar kollektivtrafikpengarna rätt debatteras av politiker på både riks- och lokal nivå.

Medverkande:

•       Niklas Gustavsson, chef Public Affairs AB Volvo.

•       Erik Ljungberg, Senior Vice President Corporate Relations Scania.

•       Lars Sandberg, WSP.

•       Anders Ygeman, (S) riksdagsledamot och ordf i Trafikutskottet.

•       Lotta Finstorp, (M) riksdagsledamot Trafikutskottet.

•       Stefan Lindhe, (M) Malmö stad.

•       Karin Svensson Smith, (MP) Lunds kommun.

•       Per Kågeson, professor.

•       Moderator: Fredrik Karlsson, kommunikationschef på Sustainable Innovation AB.

Seminariet ”Satsa kollektivtrafikpengarna rätt – satsa på buss” hålls tisdagen den 5 juli klockan 13.00–15.00 på Högskolan på Gotland, Cramérsgatan 3, sal B 25.

Rapporten ”Buss, BRT och spårväg - en jämförelse" finns att ladda ner på BRs webbplats.

Mer information:

Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 073-648 72 02